Alkmaar Noord, vernieuwd en comfortabeler

Op dinsdag 20 juli was het na een klein jaar van hinder zover. Het vernieuwde station van Alkmaar Noord werd eindelijk geopend. In september van 2020 gingen de veertig jaar oude stationsgebouwen tegen de vlakte. Hiermee werd er een begin gemaakt aan de grote vernieuwing van dit intercitystation.

De hinder werd niet door iedereen gewaardeerd omdat reizigers tijdelijk moesten omlopen via een alternatieve tunnel. Een extra looptijd van vijf tot zeven minuten. Om zo snel mogelijk toch op de perrons te komen besloten diverse reizigers om gevaarlijke manouvres uit te voeren door al spoorlopend het spoor over te steken wat levengevaarlijk is! Bovendien zorgt het ook voor onnodige vertraging. Uiteindelijk heeft Prorail beveiligers ingezet die orde konden houden, en na een periode van strijden door de spoorbeheerder had dit succes.

Gelukkig kon in de loop van 2021 de nieuwe tunnel geopend worden waarmee de omlooproutes niet meer nodig waren. In het voorjaar kreeg het station steeds meer vorm. In de tussentijd waren de perrons al die tijd gewoon in gebruik maar moesten reizigers wel hun genoegen nemen met tijdelijke bouwhekken.

Ook was er een periode waarbij de perrons volledig werden voorzien van nieuwe betegeling en nieuw meubilair, en dus was er enige periode even geen bestemming naar Alkmaar Noord mogeljk. Maar uiteindelijk werden ze wel beloond met nog meer comfort en wachtplezier op het stations. Ook is het station vanaf nu voorzien van een AED die vrij toegankelijk is, zonder poortjes.

Vernieuwd station

Het station is ontworpen door architectenbureau VenhoevenCS en verbouwd door aannemer K_Dekker. Het heeft dezelfde lichte en moderne uitstraling als Alkmaar Centraal. De huzarenstukjes waren het ophijzen en plaatsen van de vier dakdelen die per stuk 20 ton wegen. Zo bevatten deze elementen de stalen constructie met houten plafond, loze leidingen voor verlichting en de bewakingscamera’s en afvoergoten voor regenwater. Het op zijn plaats brengen was een precisieklusje waarbij er een telescopische kraan voor nodig was. Tijdens de drukste momenten in de bouw waren er zelfs zestig mensen tegelijkertijd aan het werk.

Het dak is voorzien van zonnepanelen die ruim 90 procent van het jaarlijkse verbruik van dit station opwekken. De glazen wachtruimtes en het nieuwe meubilair zorgen voor een frisse en moderne uitstraling. Ook is er veel materiaal hergebruikt, zooals bijvoorbeeld de verlichting in het stationsgebouw en de perrontunnel. Ook de tegels op dit station zijn afkomstig van andere stations. Daarnaast zijn de abri's en bankjes ook tweedehands en vervolgens opgeknapt waarmee het station een circulair station geworden is.

Fotogalerij

De entree van het station is aan beide zijden haast gelijk
Aan een zijde van het station is ook een AED aangebracht
De perronsporen van Alkmaar Noord
De sporen bij het station
De tunnel onder de sporen door
De hal bij tunnel is behoorlijk ruim en erg licht
De trap en een lift naar de reizigerstunnel
De toegang tot het perron en de tunnel
Beide ingangen van het station zijn haast spiegelsymmetrisch
De dakdelen die elk veertig ton wegen
De entree van het station
De komende tijd zal het station nog groener worden
AriŽn
27 jul 2021 om 13:10