NS zet Vectron-locomotief nu ook in naar Oostenrijk

De Nightjet die door een NS Vectron locomotief getrokken wordt. (Foto: Treinenweb)
De Nightjet die door een NS Vectron locomotief getrokken wordt. (Foto: Treinenweb)

Reizigers in Oostenrijk kunnen vanaf nu ook in Wenen een NS Vectron-locomotief tegenkomen voor de internationale Nightjet nachttrein. Afgelopen dinsdag werd deze voor het eerst vanaf Wenen ingezet.

De locomotief rijdt drie dagen, of beter gezegd nachten, per week de Nightjet tussen Amsterdam en Wenen. De locomotief is door NS geleased bij ELL, en wordt door de NS doorverhuurd aan de ÖBB. Voor hun personeel is dit geen vreemde eend in de bijt omdat de Vectron een groot aantal van deze locomotieven op hun spoornetwerk heeft.

Locomotief-wissel

Voorheen werd de Nightjet tot en vanaf Keulen-West getrokken door een Taurus-locomotief van de ÖBB zelf. Nu is deze locomotiefwissel niet meer nodig. Volgens NS International was dit complex voor wat betreft rangeren en zorgde het regelmatig voor vertraging. In gesprek met ÖBB bleek dat het het beste zou zijn wanneer er geen loc-wissel nodig zou zijn.

NS heeft daarom een extra Vectron-locomotief geleaset en verhuurt deze aan ÖBB. Nu is het al drie dagen per week mogelijk om de 'loc-swap' over te slaan. Dat komt de punctualiteit in beide richtingen ten goede. Vanaf 2024 kan de Nightjet Wenen dagelijks in een keer doorrazen van Amsterdam naar de Oostenrijkse hoofdstad en weer terug. Nu is dat nog drie keer per week.

Nieuwe locomotieven

De NS heeft momenteel vijf van deze locomotieven die ze leasen, maar in de loop van dit jaar zal dit uitgebreid worden met nog eens elf locomotieven voor de Intercity Amsterdam - Berlijn. Om deze treindienst te versnellen wil de NS ook af van de huidige locomotief-wissel op grensstation op Bad Bentheim tussen de 1700-locomotief en een Duitse locomotief. Met de Vectron-locomotief kan de rit in één keer zonder te wisselen gereden worden tussen beide hoofdsteden. Deze Vectron-locomotieven zullen tijdelijk zijn totdat over enkele jaren de nieuwe locomotieven van Talgo met hun ICE-L in dienst zullen komen.

Het is momenteel onduidelijk of de zesde benodigde Vectron voor de NightJet onder deze massalevering valt.