NS presenteert voorlopige dienstregeling voor 2024

De NS presenteert de voorlopige dienstregeling voor 2024.
De NS presenteert de voorlopige dienstregeling voor 2024.

De NS heeft de voorlopige plannen bekend gemaakt voor de dienstregeling van 2024. Hierin zullen er meer treinen gaan rijden. De plannen zijn alleen nog niet definitief omdat er nog onzekerheid is over het beschikbare personeel en of voldoende reizigersvraag is. De Adviesaanvraag is inmiddels al wel voorgelegd aan het LOCOV.

De NS weet nog niet hoe het reisgedrag zich zal ontwikkelen en wanneer er meer reizigers komen. Daarnaast weten ze ook niet precies hoe het werven en opleiden van collega’s volgend jaar zal gaan. In de zomer moet duidelijk worden wat de definitieve dienstregeling voor 2024 zal worden.

"We zien dat NS met de dienstregeling van 2023 reizigers weer een stabiele en betrouwbare dienstregeling biedt. Door langere treinen te rijden, past het aantal geboden stoelen weer bij de huidige reizigersaantallen. Daarnaast voorkomt deze dienstregeling dat de werkdruk bij onze collega’s verder toeneemt. De eerste ervaringen zijn goed: reizigers hebben minder vaak een te drukke trein, kunnen meestal zitten en worden weinig geconfronteerd met uitval." vertelt een woordvoerder van NS.

Werving

NS neemt verschillende initiatieven om het tekort aan collega's en de gevolgen die dat voor de treindienst heeft, te beperken. Zo is de eerste gepensioneerde machinist weer terug op de trein. Daarboven op worden actief nieuwe collega’s geworven en blijft NS zoeken naar creatieve oplossingen om uitval van treinen en drukke treinen te voorkomen en waar mogelijk verbeteringen door te voeren. Zo wil het vervoersbedrijf vanaf april 2023 als tijdelijke noodmaatregel kantoormedewerkers en beveiligers inzetten.

Voorstellen voor Dienstregeling 2024

Een aantal voorstellen zijn de tienminutentrein, een extra sprinter en een snellere verbinding naar Berlijn. Het volledige overzicht is hier te vinden.

Tienminutentreinen
De tienminutentreinen tussen Amsterdam en Eindhoven (Intercity's) rijden net als in 2023 op maandag tot en met donderdag overdag. In de avonduren en op vrijdag tot en met zondag de hele dag rijden de Intercity’s en Sprinters zoveel mogelijk om het kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.

Nieuwe Sprinter Leeuwarden - Lelystad
Tussen Leeuwarden - Zwolle - Lelystad wil NS een nieuwe Sprinter rijden. De huidige overstap van 25 minuten in Zwolle tussen Leeuwarden en Dronten / Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor 22 minuten korter.

Sneller naar Berlijn
Reizigers kunnen in 2024 in minder dan zes uur naar Berlijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen om de IC Berlijn te versnellen, onder meer met de inzet van nieuwe locomotieven. Door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de Intercity Berlijn met 30 minuten te versnellen.

Definitieve dienstregeling

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. In de zomer besluit NS op basis van de meest actuele cijfers welke dienstregeling er in 2024 uiteindelijk gereden wordt.