Rhätischen Bahn deelt informatie over wereldrecordpoging langste trein

De Capricorn treinstellen die zullen worden ingezet bij de recordpoging. (Foto: Thomas Naas)
De Capricorn treinstellen die zullen worden ingezet bij de recordpoging. (Foto: Thomas Naas)

De Zwitserse Rhätischen Bahn wil op 29 oktober 2022 een wereldrecord breken door met maar liefst 100 wagons over de Unesco Werelderfgoedlijn te rijden van Preda naar Thusis. Het gaat om een jubileum van 175 jaar openbaar vervoer in Zwitserland. In totaal zullen er 25 treinen van het Capricorn-type worden gebruikt.

De spoorwegmaatschappij heeft woensdag in een persverklaring meer uitleg gegeven over de wereldrecordpoging die ze willen uitvoeren. Dat het een groot feest wordt blijkt uit het feit dat er maar liefst 4.450 tickets verkocht worden voor de treinrit, en nog eens 3.000 tickets voor langs het spoor in Bergün. De rit die gemaakt zal worden is ongeveer 25 kilometer lang en er moeten 789,4 hoogtemeters worden overwonnen door de trein die bij elkaar 1910 meter lang is en bijna 3000 ton weegt. De rit zal ongeveer 46 minuten gaan duren.

Recordpoging

Om het experiment te laten slagen zal de dienstregeling op het traject een dagje op de schop gaan. Op 29 oktober is de Albulatunnel ongeveer twaalf uur afgesloten voor het treinverkeer. In deze twaalf uur rijden de treinen slechts tot Bergün. Tijdens de wereldrecordpoging wordt het traject tussen Tiefencastel en Bergün ongeveer twee uur afgesloten voor overig treinverkeer.

Generale repetitie

Bij de generale repetitie in mei van dit jaar werd er geoefend met 64 rijtuigen en dus 16 treinstellen. Deze proef is volgens de vervoerder vlot verlopen, maar het is voor iedereen de vraag of de recordpoging met 25 treinstellen ook zal slagen. Om alles in goede banen te laten verlopen zullen er zeven machinisten aanwezig zijn en 21 monteurs. Ook zal er een telefoonnetwerk worden aangelegd om contact met het rijdend personeel te houden.

Technische aanpassingen

Om de recordpoging te slagen moeten de 25 treinen worden aangepast om tegelijkertijd op te kunnen trekken of remmen. Normaal gesproken kunnen de treinstellen maar tot maximaal vier treinstellen bediend worden. Gelijkmatige bediening van van groot belang voor de treinstellen, want door het hoge gewicht van de trein werken zouden er op delen van de trein of het spoor grote krachten worden uitgeoefend. Om dit mogelijk te maken zal de besturingssoftware van de treinen aangepast worden en wordt de mechanische remkracht verminderd. Een apart intercomsysteem in de trein, een speciale training voor machinisten en duidelijke commando's moeten ook zorgen voor vlotte samenwerking van het treinpersoneel.

Een ander belangrijk aspect is de spanning op de bovenleiding. Bij de afdaling wordt de trein volledig afgeremd door middel van elektrische recuperatie. Hiermee wordt elektriciteit opgewekt, die wordt doorgegeven aan de bovenleiding en kan worden gebruikt door andere treinen op het traject. Daarnaast kan de overtollige elektriciteit ook via omvormers aan het openbare net worden geleverd. Om te voorkomen dat de spanning op de bovenleiding te hoog wordt zullen er maatregelen worden genomen in de spanningsstations waarbij er een snelheidslimiet voor de recordtrein zal gelden.