Zwitserse SBB schaft zeven extra Giruno hogesnelheidstreinen aan

De Giruno van de SBB langs de Zugersee. (Foto: Dario Häusermann)
De Giruno van de SBB langs de Zugersee. (Foto: Dario Häusermann)

De Zwitserse spoorwegen (SBB) is van plan haar grensoverschrijdende diensten naar Duitsland uit te breiden, waarschijnlijk vanaf 2026. Om dit mogelijk te maken bestelt de SBB zeven extra Giruno hogesnelheidstreinen bij Stadler.

Voor deze uitbreiding van de dienstverlening moeten de SBB-treinen met een snelheid van 250 kilometer  per uur over de Duitse hogesnelheidslijnen kunnen rijden. De aankondiging voor de uitbreiding van de trajecten was al in oktober 2020.

Bestaande treinstellen

SBB exploiteert momenteel haar diensten naar Duitsland met de Astoro (ETR610) en de Eurocity-composities die eind jaren tachtig werden aangeschaft. De Eurocity-treinen voldoen niet aan de snelheidseisen en vallen buiten de boot. De bestaande Astoro-treinen die geschikt zijn voor het hogesnelheidsnet zijn al in gebruik op andere hogesnelheidslijnen en zijn daarom niet beschikbaar. Daarom bestelt SBB nog zeven Giruno-treinen bij Stadler voor zo'n 250 miljoen Zwitserse frank (omgerekend 245 miljoen euro). En wordt meegelift op een optie die nog open stond voor extra treinstellen.

Giruno treinstellen

De bestaande 29 Giruno-treinen werden in 2014 besteld en in september 2017 gepresenteerd. Alle stellen worden momenteel al ingezet op de trajecten Basel/Zürich naar Lugano/Milaan en verder naar Genua, Bologna en Venetië.

"De trein is het resultaat van de langdurige en succesvolle samenwerking tussen SBB en Stadler. Nog geen twee jaar na ondertekening van het contract konden we het treinstel in 2016 op Innotrans aan het publiek voorstellen en sinds 2019 draait de Giruno al betrouwbaar. onze samenwerking voortzetten", zegt Peter Spuhler, CEO van Stadler.

SMILE

De Giruno is Stadler's SMILE hogesnelheidstrein. De naam staat vrijvertaald voor Snelle Meerspannings Innovatieve Lichtgewichttrein Express, en is voorzien van elf rijtuigen met een lengte van 202 meter en kent een maximum snelheid van 250 kilometer per uur. De treinen zijn voorzien van een lage vloer.

De Giruno bevat ongeveer twee keer zoveel rolstoeltoegankelijke plaatsen en toiletten als wettelijk is voorgeschreven. De treinen bieden ook veel comfort met stopcontacten op alle stoelen, grote bagagerekken, gescheiden toiletten en een modern verlichtingsconcept met energiezuinige led-verlichting. Het gehele interieur is ruim en licht vormgegeven.