VolkerRail investeert in nieuwe onderhoudstrein

Een design-art van de nieuwe Unimat voor VolkerRail (Foto: VolkerRail)
Een design-art van de nieuwe Unimat voor VolkerRail (Foto: VolkerRail)

Spooronderhoudsbedrijf VolkerRail investeert samen met VolkerWessels in de ontwikkeling en productie van de eerste hybride stopmachine om het Nederlandse spoor te onderhouden. Opvallend is dat dit de eerste duurzame onderhoudstrein is die zijn spanning van de bovenleiding haalt.

De machine is 65 meter lang en kan vanwege de spanningssysteem zowel op het conventionele spoor als die van de Betuweroute of de HSL kunnen worden ingezet. Hiermee kan de stopmachine zich tot een duurzaam onderhudsvoertuig rekenen. Ook zal de combinatie voorzien worden van een dieselmotor die op schone brandstof rijdt. De verwachting is dat 80 procent van alle werkzaamheden plaatsvinden onder de bovenleiding. De dieselmotor is zo gebouwd dat deze in een later stadium kan worden vervangen door bijvoorbeeld een waterstofaandrijving. 

Emissievrij

De stopmachine is niet de enige investering die VolkerRail de afgelopen periode gedaan heeft om duurzamer te worden, zo wer er ook een 160 ton rupshijskraan, elektrische asfaltspreidmachines, walsen en trilapparaten aangekocht voor het onderhoud van wegen. De ambitie van VolkerWessels is om in 2030 volledig emissie-vrij te zijn.

Werkzaamheden

De Unimat 09-8x4/4S Dynamic E3, zoals de machine volledig heet, voert metingen op het spoor uit, corrigeert spoor- en wisselligging, trilt de ballastbedding aan voor stabiliteit en veegt het spoor schoon.

Ook wordt de Unimat uitgerust met de nieuwste digitale systemen, waaronder een infra scan- en meetsysteem waarmee diverse waardes in en rond het spoor automatisch geregistreerd en gecontroleerd worden. Op deze manier kunnen mogelijke problemen op het spoor, zoals verzakkingen of problemen aan de infrastructuur vroegtijdig in beeld worden gebracht om zo snel mogelijk in te grijpen.

Levering

Afgelopen dinsdag is het contract voor de ontwikkeling in samenwerking tussen VolkerRail met fabrikant Plasser & Theurer ondertekend. Dit wond in Münster plaats tijdens de International Exhibition for Track Technology. De veelzijdige Unimat-werktrein zal in de zomer van 2024 geleverd worden.