ProRail legt aanbesteding elektrificatie Maaslijn stil

ProRail legt de aanbesteding voor de elektrificatie van de Maaslijn tijdelijk stil. (Foto: Rob Dammers)
ProRail legt de aanbesteding voor de elektrificatie van de Maaslijn tijdelijk stil. (Foto: Rob Dammers)

Spoorbeheerder ProRail heeft de aanbesteding voor de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen tot een onbepaald moment stilgelegd omdat er geen marktpartijen zijn die de klus willen aannemen.

Vanwege de coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne is er wereldwijd tekort aan materialen zoals staal, koper en hout. Hierdoor moeten er hogere prijzen betaald worden, wat de partijen teveel risico vinden. Ook is er nog veel onzekerheid over de actuele ontwikkelingen in de Oekraïne.

"Daarom ziet ProRail geen andere mogelijkheid dan de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in de huidige vorm in te trekken en deze opnieuw vorm te geven", schrijft gedeputeerde Van Gaans. In november vorig jaar gaf ProRail nog aan dat ze de verwachting hadden om het project in 2024 af te ronden.

Opnieuw vertraging

Anderhalve week geleden maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur al bekend dat de uitbreiding van de Maaslijn opnieuw vertraging zou oplopen en dat de beoogde einddatum van eind 2024 niet meer haalbaar was. Nu de aanbesteding ingetrokken wordt is niet bekend wanneer de spoorlijn geëlektrificeerd en verdubbeld is. In juni komen de betrokken partijen bij elkaar om de situatie te bespreken.

"Samen met de andere partners betreuren wij het ten zeerste dat de reizigers van de Maaslijn langer moeten wachten op de benodigde verbetering. Tegelijk willen we transparant en realistisch blijven over de verwachtingen", zegt gedeputeerde Van Gaans. ProRail gaat in ieder geval wel door met alle overige werkzaamheden zoals grondverwerving.

Maaslijn

Om de Maaslijn, waar veel reizigers gebruik van maken, robuuster te maken moet de lijn worden geëlektrificeerd. Nieuwe elektrische treinen kunnen sneller optrekken, waardoor de dienstregeling minder krap wordt en er is ruimte voor meer treinen. Bovendien zijn er een paar plekken waar dubbelspoor komt, zodat treinen elkaar kunnen passeren.

Arriva zal straks met nieuwe driedelige FLIRT-treinen gaan rijden die in tegenstelling tot het andere materieel in Limburg voorzien zullen zijn van extra toegangsdeuren. De oude diesel-aangedreven GTW-treinen zullen dan uiteindelijk gaan verdwijnen.