Toelatingstesten van de Belgische ICNG afgerond

De overbrenging van Aachen West naar Schaarbeek langs Remicourt (Foto: Chris Pescher)
De overbrenging van Aachen West naar Schaarbeek langs Remicourt (Foto: Chris Pescher)

De toelatingstesten van de Belgische variant van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) zijn voltooid. De treinstellen zullen vermoedelijk vanaf 2025 ingezet gaan worden tussen Amsterdam en Brussel. Dat schrijft het vakblad International Rail Journal.

De ICNG voor de Intercity Brussel bestaat straks uit een vloot van 20 achtdelige treinstellen die haast gelijk zullen zijn aan de binnenlandse variant waarvan er 79 zijn besteld. De enige verschillen zijn een extra toilet en meer bagageruimte. De trein is voorzien van 410 zitplaatsen, en is voorzien van een lage vloer voor een drempelvrije instap.

Certificeringsbureau Certifer trad op als de aangewezen instantie om zorg te dragen voor de certificering, zodat het stel ook ingezet kan worden in de dienstregeling, al hoewel dit nog niet direct zal zijn. De documentatie voor de certificering is verstuurd naar het Spoorwegbureau van de Europese Unie (ERA) dat. Zij nemen uiteindelijk het besluit, als aan alle wettelijke vereisten is voldaan, de trein toe te laten op het spoor voor de commerciele reizigersdienst.

Duitsland

Volgens het vakblad is treinbouwer Alstom in opdracht van de NS ook begonnen ontwikkeling van een ICNG-D voor het gebruik voor in Nederland en Duitsland. De NS heeft de plannen om mogelijk twee prototypes te bestellen die naar verwachting later uitgebreid zullen worden tot een definitieve bestelling.