Arriva en Stadler doen in februari proef met batterijtrein

De WINK trein van Arriva die in Noord-Nederland rijdt. (Foto: Treinenweb)
De WINK trein van Arriva die in Noord-Nederland rijdt. (Foto: Treinenweb)

In februari zal Arriva een proef uitvoeren met een batterijtrein. Het gaan om een WINK-trein die in samenwerking met treinbouwer Stadler wordt omgebouwd om volledig tractie te kunnen geven op batterijen. De testritten worden uitgevoerd op de spoorlijn Almelo - Hardenberg.

De proeven zullen plaatsvinden op twee trajecten. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Arnhem en Doetinchem. Op deze spoorlijnen zijn gedeeltelijk voorzien van een bovenleiding. Tijdens de testritten zal er gemeten worden wat de prestaties van de batterijen zijn en wat de actieradius is. Daarnaast zullen er ook testen plaatsvinden hoe de omschakeling van batterij naar dieselmotor of de bovenleiding, en andersom, werkt. Ook zal het stroomverbruik in diverse scenario's worden gemeten. Momenteel wordt de batterij enkel gebruikt voor het opslaan voor rem-energie.

Proef

De proef werd vorig jaar augutus al aangekondigd. Toen werd er bekend gemaakt dat de proef in dat najaar plaats zou moeten vinden. Omdat Stadler nog extra voorbereidend werk nodig had is dit nu verschoven naar 24 en 25 februari van dit jaar. De ritten zullen worden uitgevoerd zonder passagiers. Wel wordt er overwogen om de trein aan het publiek te presenteren.

Batterij-trein

De WINK-trein rijdt sinds april van dit jaar op de Noordelijke Lijnen van Arriva en is bi-modaal en kan zowel op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden als op een klein batterijpakket. Deze combinatie maakt de WINK daarmee energieneutraal. De batterijen voor de trein worden momenteel enkel gebruikt om de remenergie in op te slaan zodat de emissie wordt beperkt bij het accelereren. Tijdens de proef zal de batterij ook gebruikt gaan worden om volledig tractie te leveren, zodat de trein over grote afstanden volledig op de batterij kan rijden.

De trein is op dit moment als voorzien van een stroomafnemer die gebruikt kan worden om de batterij op te laden. Het vermogen is volgens de specificaties van Stadler bijna 750 kW. Voor het terugleveren van de opgewekte energie worden op dit moment twee batterijen gebruikt van 30,5 kWh. Hoogstwaarschijnlijk zal de trein tijdens de proef voorzien worden van zwaardere batterijen.

De keuze is op de WINK gevallen omdat deze al toelating tot het spoor heeft en eenvoudig aan te passen is. Andere treinen, zoals de Flirt Akku waarover Stadler beschikt, de Mireo van Siemens, of de batterijaangedreven Talent 2 van Alstom, zouden een tijdelijke toelating moeten krijgen wat extra tijd zou kosten.

Catalogus Zero Emissie vervoer

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de resultaten worden toegevoegd aan de ProRail-catalogus van Zero Emissie treinvervoer. De provincie Overijssel heeft vorig jaar maart al een voorverkennend onderzoek opgestart naar de inzet van duurzame treinen. De resultaten zullen aan dit onderzoek worden toegevoegd.