NS brengt DDZ-dubbeldekstreinen weer in dienst

De DDZ-treinstellen komen vanaf 6 december weer in dienst. (Foto: Rob Dammers)
De DDZ-treinstellen komen vanaf 6 december weer in dienst. (Foto: Rob Dammers)

Vanaf 6 december kunnen reizigers weer in de DDZ-dubbeldekstreinen stappen. De stellen zijn vorig jaar vanwege door treinpersoneel waargenomen trillingen buiten dienst gesteld zodat de NS onderzoek kon doen om uiteindelijk een oplossing in te bouwen. 

Uit voorzorg heeft de vervoerder vorig jaar alle 49 DDZ-treinstellen uit de dienst gehaald. Uit een uitgebreid onderzoek bleek dat de trillingen bij snelheden richting 140 kilometer per uur werden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm sleten en soms door ongunstige slijtage van de rails. Het is gebruikelijk dat de vorm van een treinwiel door het rijden licht verandert. De wielen van DDZ sleten te snel en onregelmatig.

Als oplossing hebben de DDZ-treinstellen een ander type remsysteem gekregen en ze zijn voorzien van een Real Time Monitoringssysteem die tijdens het rijden data over de trein verzamelt zodat op afstand goed kan worden gevolgd of de trein extra of eerder onderhoud nodig heeft. Ook is het onderhoudsregime van deze treinen aangepast, waardoor de treinen nu vaker onderhoud krijgen.

Testen​

Afgelopen zomer is het nieuwe remsysteem zorgvuldig getest met een speciale testtrein. In acht weken zijn naast de gebruikelijke testritten ook een aantal testen uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.

Nadat de trein afgelopen zomer uitvoerig is getest, heeft een team van onafhankelijke experts meegekeken op de resultaten. Zij keken mee op de uitvoering van de aanpassingen en controleerden of NS de testresultaten goed heeft geïnterpreteerd. Deze experts hebben goedkeuring gegeven om de trein weer in gebruik te nemen.

Dienstregeling

Vanaf 6 december komen de eerste DDZ-treinen stapsgewijs weer terug in de dienstregeling. Al eerste zullen de treinen gaan rijden gaan rijden op de IJssellijn tussen Zwolle en Roosendaal. Vanwege materieeltekort worden op dit traject al langere tijd een Sprinter-treinstellen ingezet. Hierover heeft de NS veel klachten ontvangen.

ddz