Deutsche Bahn start proef met automatisch rijdende goederentrein

Opnieuw zullen er zelfstandig rijdende goederentreinen over de Betuweroute rijden (Foto: ke1jzer )
Opnieuw zullen er zelfstandig rijdende goederentreinen over de Betuweroute rijden (Foto: ke1jzer )

Opnieuw vindt er op de Betuweroute een proef plaats met automatisch rijdende goederentreinen. Dat meldt de Deutsche Bahn eerder deze week.

Het Duits-Nederlandse project "Testing Automatic Train Operation Technologies for Cargo" is op 1 oktober 2021 gestart op de Betuweroute. Een jaar lang zullen er goederentreinen rijden die automatisch bestuurd zullen worden. Het doel is dat eind 2025 de bewaking en besturing van geautomatiseerde treinen op deze spoorlijn op afstand kunnen worden uitgevoerd.

Het project wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur als onderdeel van het programma "Future Rail Freight Transport". De kosten hiervan zijn 18,9 miljoen euro, waarvan DB Cargo 17,5 miljoen euro zal ontvangen. Het project is een gezamenlijk project van DB Cargo , Digital Rail Germany (DSD), het German Aerospace Centre (DLR) en spoorbeheerder ProRail.

Eerdere proef

Het is niet de eerste keer dat er automatisch rijdende treinen op de Betuweroute rijden. In december van 2018 vond er al een proef plaats waarmee een locomotief onder ATO-level 2 vanaf de Maasvlakte richting de Duitse grens reed. Dit betekent dat de trein vanzelf optrekt en afremt maar dat er wel een machinist achter de knoppen blijft zitten die de verantwoordelijkheid blijft houden.

In 2018 maakte innovatiedirecteur Chris Verstegen van ProRail al de verwachting is dat treinen door de 'smart cruise control' dichter op elkaar gaan rijden. Volgens de spoorbeheerder zijn de zelfrijdende treinen volgens ProRail ook noodzakelijk omdat die nauwkeuriger kunnen optrekken of afremmen, wat tijdswinst maakt, en het mogelijk maakt om treinen dichter op elkaar te kunnen laten rijden.