Duitse spoorwegen bereiken akkoord met vakbonden

Een ICE-3 op het spoor in Duitsland. (Foto: Sebastian Terfloth)
Een ICE-3 op het spoor in Duitsland. (Foto: Sebastian Terfloth)

De stakingen bij de Deutsche Bahn zijn van de baan doordat er een akkoord is bereikt met machinistenvakbond GDL. Door de werkonderbrekingen heeft het treinverkeer in Duitsland in een maand tijd ongeveer twaalf dagen lang plat gelegen.

In de overeenkomst is afgesproken dat alle machinisten dit jaar nog een loonsverhoging van 1,5 procent krijgen. In maart 2023 volgt er opnieuw een loonsverhoging van 1,8 procent. Ook worden er twee coronabonussen uitgekeerd die beiden kunnen oplopen tot ongeveer 600 euro. Daarnaast gaat ook de pensioensregeling op de schop.

Stakingen

De staking heeft ook het internationaal reizigersvervoer naar en via Duitsland gehinderd: Zo reed de Nightjet niet, en reed de Intercity Berlijn niet verder dan Bad Bentheim. De ICE naar Basel reed toen maar tot Keulen. In de meeste reed toen maar een kwart van de langeafstandstreinen. Ook veel goederentreinen reden gedurende die periode niet.

De eerste tweedaagse staking vond plaats vanaf 11 augustus, waarbij de reizigerstreinen een dag later hinder ondervonden door de werkonderbreking. De tweede staking vond plaats op 23 en 24 augustus. De staking die vanaf 31 augustus plaatsvond was de derde waarbij er in totaal 12 dagen het werk neergelegd is.