Arriva gaat in 2023 van start met drie nieuwe treindiensten op hoofdrailnet

Het ondergrondse station van Schiphol. (Foto: Treinenweb)
Het ondergrondse station van Schiphol. (Foto: Treinenweb)

Spoorvervoerder van Arriva krijgt van de Autoriteit Consument en Markt groen licht om vanaf 2023 drie nieuwe treindiensten op het hoofdrailnet te laten rijden. Het gaat om twee nachttreinen naar Schiphol en een trein die vijf keer per dag tussen Amersfoort en Apeldoorn rijdt.

De nachttreinen zullen eens per week tussen Groningen en Schiphol en Maastricht en Schiphol rijden. De trein die overdag zal rijden zal vijf maal per dag tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden. Met de introductie van de nieuwe treindiensten is er voor het eerst sprake van een 'open access' treindienst waarbij alle vervoersbedrijven op basis van de Europese wetgeving sinds 2021 gebruik mogen maken van het hoofdrailnet.

Wel geldt er voor deze inschrijving een voorwaarde waarbij er geen aanzienlijke negatieve impact is op een bestaande concessie. Uit onderzoek van de ACM is gebleken dat in dit geval de maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie, die wordt geëxploiteerd door de NS, uitkomt op 0,03 procent. Dit houdt in dat Arriva goedkeur krijgt om de treindienst te exploiteren.

Het is op dit moment nog niet duidelijk welk materieel de vervoerder in zal zetten. Het lijkt aannemelijk dat er geen dieselaangedreven GTW-trein zal worden gebruikt, gezien deze niet toegestaan zijn in de Schiphol-spoortunnel.