Alstom levert extra treinen voor S-Bahn Hamburg

De BR490 op het S-Bahn netwerk in Hamburg (Foto: Superalbs / Wikipedia)
De BR490 op het S-Bahn netwerk in Hamburg (Foto: Superalbs / Wikipedia)

Treinfabrikant Alstom en de exploitant van S-Bahn Hamburg hebben een contract getekend voor de levering van nog eens 64 treinen uit de BR490-serie. De order is een optie uit een raamcontract die in 2013 is en heeft een waarde van circa 500 miljoen euro.

Net als bij de huidige treinen zullen reizigers in de nieuwe treinen dezelfde toegankelijkheid en comfort ervaren, maar wordt deze wel verbeterd. Zo komt er een grotere stallingsruimte voor fietsen, bagage en speciale ruimtes voor passagiers met beperkte mobiliteit. De treinen zullen net als de eerdere levering driedelig zijn.

ATO

Voor het eerst in Duitsland zullen S-Bahn-treinen worden uitgerust met het European Train Control System (ETCS) Baseline 3 Release 2 en geautomatiseerde treinbediening (ATO)-technologie. Met de samenwerking van deze technologie moet er gezorgd worden voor een snellere dienstregeling waarbij er ruimte op het spoor komt voor meer treinen. Bovendien kunnen de nieuwe treinen straks gekoppeld worden aan de 82 S-Bahn-treinen die al in gebruik zijn.

Deze bestelling markeert de eerste implementatie van ATO in Duitsland op GoA-2 niveau voor nieuwe S-Bahn-voertuigen. Dit houdt in dat de treinen zelfstandig kunnen optrekken en remmen waarbij de machinist nog achter de knoppen zit.

"Door de nieuwe forenzentreinen van Hamburg uit te rusten met ETCS en ATO, is Alstom opnieuw een pionier op het gebied van spoordigitalisering. De implementatie van deze moderne technologie voor seriebedrijf in zo'n grote stad is een belangrijke stap voor de digitalisering en capaciteitsverhoging van lokale vervoerssystemen in Duitse agglomeraties", zegt Michael Konias, hoofd Digital & Integrated Systems bij Alstom.

Bouw van de treinen

In eerste instantie zal Alstom drie treinstellen fabriceren die uitgebreide tests en inspecties zullen ondergaan, met name ter goedkeuring van hun ETCS- en ATO-functionaliteiten. De leveringen van voertuigen aan Hamburg zijn gepland in 2025 en 2026.

In Duitsland zullen onder meer de vestigingen van Alstom in Hennigsdorf, Bautzen (productie), Berlijn (signalering), Braunschweig, Siegen en Mannheim, Duitsland, worden betrokken bij de productie van de nieuwe S-Bahn-treinen. Daaraast zullen ook de vestigingen in Charleroi, (België), Wroclaw (Polen), Västeras (Zweden) en Vadodara (India) deelnemen aan de productie.