NS test komende woensdagen de nieuwe tienminuten-treinen

De komende periode rijdt de NS minder treinen in de spits en na 18:30 (Foto: Rob Dammers)
De komende periode rijdt de NS minder treinen in de spits en na 18:30 (Foto: Rob Dammers)

De komende veertien woensdagen testen NS en ProRail de nieuwe tienminutentreinen. In de nieuwe dienstregeling gaan deze tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen rijden. Tussen Rotterdam en Dordrecht zal ook zes keer per uur een tienminuten-Sprinter gaan rijden.

Ondanks corona wordt de dienstregeling flink verbeterd. Van vier naar zes intercity's per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen reizigers al gebruikmaken van deze treinen. Ook worden deze treinen al in de reisplanner aangegeven. Al eerder werden er test-woensdagen uitgevoerd voordat de tien-minutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven van start ging. Deze lijn is een succes gebleken. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven stegen de reizigersaantallen voor de coronacrisis met 15 procent.

"Mobiliteit die meegroeit"

"De ongekende bouw van honderdduizenden woningen vraagt om mobiliteit die meegroeit”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. "Daarom heeft Nederland op korte en lange termijn behoefte aan veel meer capaciteit op het spoor. NS en ProRail leveren een oplossing door tussen meer steden elke tien minuten een trein te rijden."

Testen

Tijdens de testdagen hebben NS en ProRail de mogelijkheid om de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventueel kinderziektes eruit te halen. Zo willen ze ervoor zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december meteen goed van start kunnen. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren.

Aanpassingen aan de Infrastructuur

Aan de tienminutentreinen gingen jaren van voorbereidingen vooraf: in opdracht van het ministerie van I&W verdubbelde ProRail sporen, zijn er inhaalsporen aangebracht, wissels verwijderd en legde ProRail extra energievoorzieningen aan. Op diverse stations waren bijvoorbeeld extra perrons nodig en zijn er diverse overwegen door tunnels vervangen. Aangezien veiligheid voorop blijft staan, zijn langs het traject ook extra camera’s geplaatst en extra maatregelen getroffen om storingen sneller te kunnen verhelpen. Zo kunnen treinen op een hogere frequentie rijden.

Het effect van de testen op de rest van de dienstregeling is minimaal. De IC Brussel rijdt de hele dag naar Amsterdam Centraal in plaats van Den Haag HS. Ook zal de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in de spits langer moeten wachten op station Zaandam. Lokaal kunnen aansluitingen op bus, tram en metro veranderen.