Duitse regio Westfalen-Lippe schaft batterijversie van CAF Civity aan

Een Civity voor NS in aanbouw bij CAF in het Spaanse Beasain (Foto: Treinenweb)
Een Civity voor NS in aanbouw bij CAF in het Spaanse Beasain (Foto: Treinenweb)

De Duitse Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) en Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) hebben de plannen om zestig batterij-aangedreven treinstellen van het type Civity bestellen bij het Spaanse CAF. In het contract zit ook een onderhoudscontract van 30 jaar.

De nieuwe stellen moeten zorger voor een duurzamer vervoer op de spoorlijnen. Uiteindelijk moet de aanschaf gaan zorgen tot minder dan tien procent aan materieel die nog op diesel rijdt. Gezien de vervoersconcessies in de Duitse regio gefaseerd tussen 2025 en 2028 in zullen gaan, is er nog niet bekend welke vervoerder met de nieuwe stellen zal gaan rijden.

CAF Civity

De Civity is dezelfde type trein die de NS ook op het spoor laat rijden als de SNG Sprinter, maar dan met batterijen. De bestelling voor Duitsland zal bestaan uit twee verschillende lengtes. Voor 120 personen, en een langere voor 160 personen. Hiermee moet de passagierscapaciteit op de spoorlijnen gaan toenemen.

De treinen zullen voornamelijk op batterijen gaan rijden. Hiermee zullen ze ingezet kunnen worden op de niet-geëlectrificeerde routes. Op delen waar wel een bovenleiding beschikbaar is zal de trein tijdens het rijden zijn batterijen op kunnen laden.

De trein zal zich verder kenmerken met ruime deuren voor een vlotte passagiersinstap die tevens gelijkvloers is. Ook de zitplaatsen zullen een ruimere indeling krijgen vergeleken met het huidige materieel, en voorzien worden van klaptafels en stopcontacten. Daarnaast zal de trein voor mindervaliden en personen met kinderwagens toegankelijker worden, en zal wifi en een reeks reisinformatieschermen zeker niet ontbreken.

Netwerk Niederrhein-Münsterland

Het sporennetwerk van de VRR/NWL bevat zeven lijnen met meer dan zes miljoen treinkilometers per jaar:

  • RE 10 - Kleve - Geldern - Krefeld - Düsseldorf (huidige exploitant: Nordwestbahn)
  • RE 14 - Essen - Bottrop - Dorsten - Borken / Coesfeld (huidige exploitant: Nordwestbahn)
  • RE 44 - Kamp-Lintfort - Moers - Duisburg - Oberhausen - Bottrop (huidige exploitant: Nordwestbahn)
  • RB 31 - Xanten - Moers - Duisburg (huidige exploitant: Nordwestbahn)
  • RB 36 - Oberhausen - Duisburg-Ruhrort (huidige exploitant: Nordwestbahn)
  • RB 41 - Geldern - Krefeld - Neuss (nieuw)
  • RB 43 - Dortmund - Herne - Dorsten (huidige exploitant: DB Regio)

Voor de RE 44, RB 31 en RB 36 gaat het nieuwe exploitatiecontract in december 2025 in. De overige lijnen volgen fefaseerd tot december 2028. De huidige RE 44 wordt doorgetrokken naar Kamp-Lintfort door de Niederrheinbahn-lijn weer in gebruik te nemen.