Arriva kritisch op ProRail na onderzoeksrapport over NABO-overwegen

Een GTW van Arriva die in de toekomst mogelijk ook zal worden voorzien van ETCS. (Foto: Klaas Halbersma)
Een GTW van Arriva die in de toekomst mogelijk ook zal worden voorzien van ETCS. (Foto: Klaas Halbersma)

De regionale vervoerders zijn niet direct betrokken geweest bij de analyse van het ongeluk Hooghalen en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Dat vertelt Arriva tegenover Treinreiziger.nl. ProRail begrijpt de kritiek en geeft aan dat zodra de risico’s op de onbewaakte overwegen in beeld kwamen, de gesprekken zijn opgestart.

De meeste onbeveiligde overwegen van het type NABO (Niet Actief Beveilige Overweg) bevinden zich buiten het spoornetwerk van NS. Veel bevinden zich bijvoorbeeld op de regionale lijnen in Groningen en Friesland. Er zijn er in Nederland 277, waarvan 109 worden bereden door de Nederlandse Spoorwegen. Toch werden de regionale vervoerders pas later betrokken bij de veiligheidsanalyses.

"Wij zijn niet in de gelegenheid gesteld om mee te denken en een impactanalyse te maken van alle voorgestelde maatregelen" vertelt een woordvoerder van Arriva desgevraagd tegenover Treinreiziger.nl. Maatregelen kan de tweede vervoerder van Nederland vooralsnog niet nemen, omdat de gevolgen nu nog niet te overzien zijn. De maatregelen kunnen namelijk ook gevolgen hebben voor roodseinnadering en de dienstregeling.

“Wat betreft de voorgestelde maatregelen voor de kleurverandering van de treinfronten geldt hetzelfde. Het is ons onbekend wat hiervan het effect is en hoe zich dit verhoudt tot bijvoorbeeld toelatingsprocedures van de treinen” aldus Arriva.

Laatste wagon

De vervoerder laat zich kritisch uit over de samenwerking met ProRail. NS en ProRail trekken teveel samen op, zonder de andere vervoerders daarbij te betrekken. “Dit dossier is tekenend voor de samenwerking van ProRail, NS met regionale vervoerders. We zitten steeds in de laatste wagon van de trein of we staan nog op het perron.”

De dochteronderneming van Deutsche Bahn benadrukt dat het risico op het regionale spoor minstens even groot is, zo niet groter. Arriva benadrukt achter het nemen van veiligheidsmaatregelen te staan. “Maar wel achter maatregelen waar wij bij betrokken zijn én die effect resulteren.”

Ongeluk op NS-net

Woordvoerder Aldert Baas van ProRail begrijpt de kritiek van Arriva. Hij benadrukt dat het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van een ongeluk met een NS-trein op het NS-net. Om die reden zegt de spoorbeheerder dat de regionale vervoerders in eerste instantie niet betrokken waren bij het onderzoek. “Maar toen de risico’s in beeld kwamen zijn we onmiddellijk in gesprek gegaan met andere stakeholders, waaronder de regionale vervoerders” reageert Baas.

Die gesprekken zijn ongeveer twee á drie weken geleden opgestart. De spoorbeheerder verwacht dat er nog maatregelen genomen zullen worden die gericht zijn de veiligheid op de overige lijnen te verbeteren.

Bron: Treinreiziger