NS maakt met drone 3D-scan van Utrecht Centraal

De drone met de naam Sarah die een 3D-scan van Utrecht Centraal maakt
De drone met de naam Sarah die een 3D-scan van Utrecht Centraal maakt

De komende dagen zal er een drone boven het station van Utrecht Centraal vliegen. Het doel van de vlucht is om een drie-dimensionale scan van het stationsgebouw te maken.

Om de scan te maken heeft de NS de hulp ingeroepen van het Friese bedrijf Aeroscan. Hiervoor gebruiken ze een unieke, hypermoderne drone van bijna twee meter. De komende dagen maakt Sarah, zoals dit type drone heet, vluchten om het station van buiten volledig in kaart te brengen. NS gaat het uiteindelijke 3d-model gebruiken voor verbeteringen aan het station, en om onderhoud veiliger en gemakkelijker uit te voeren. Naar alle verwachting van de NS voor eind van dit jaar beschikken over het drie-dimensionale model.

LiDAR-techniek

NS streeft ernaar nog dit jaar de ‘digital twin’ van station Utrecht Centraal beschikbaar te hebben. Dit is een 3d-beeld van het station, gemaakt met LiDAR-technologie en drone-beelden. LiDAR staat voor Laser Imaging Detection And Ranging, en is de technologie waarmee de afstand tot een object of oppervlak wordt bepaald door middel van laserpulsen.

"Door middel van deze digitale 3d-beelden kunnen we een model maken waarin we realtime meekijken met wat er op het station gebeurt. Dit kan via een computer of telefoon of zelfs met een 3d-bril." legt Jean Keultjes IT manager stations bij NS uit. "Zo hebben we rechtstreekse informatie over het station beschikbaar. Informatie waarmee bijvoorbeeld de stationsmanager direct kan zien of er iets aan de hand is op het station, zoals met een trap of lift, drukte of temperatuurswisselingen." vervolgt hij.

Ook informatie over onderhoud is straks uiteindelijk te zien. later in de toekomst zullen ook andere stations een model krijgen die door LiDAR toegepast wordt.

Drones

De inzet van de drone is een nieuwe mijlpaal die de NS bij de inzet van drones zet. Al eerder zet het vervoersbedrijf drones in om stations en andere gebouwen periodiek te inspecteren op schade en slijtage. Maar met de inzet van LiDAR wordt het steeds makkelijker om het onderhoud, stationsmanagement of schoonmaak op het station in te zetten op het moment dat het nodig is en op de juiste plek.

Minder hinder voor reizigers

Door de inzet van drones zijn er minder vaak hoogwerkers en steigers nodig. Drones hebben als voordeel dat er niet op hoogte gewerkt hoeft te worden. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station. Wel zal er voor een waarschuwingsbord in het gebied geplaatst worden waar de drone actief is. Bij de NS zijn momenteel drie drone-piloten actief. Zij hebben de afgelopen maanden verschillende technologieën getest. Door middel van "3D mapping", kunnen de gebouwen gedetailleerd in kaart worden gebracht.

Met de diverse vluchten is er kennis opgedaan met de verschillende soorten drones en verschillende objecten. De NS breidt dit nu verder uit met een partner die samen met NS een drone-strategieplan kan maken.