Stadler levert Class 93 locomotieven aan Verenigd Koninkrijk

De nieuwe Class 93 die Stadler voor het Verenigd Koninkrijk bouwt (Foto: Stadler)
De nieuwe Class 93 die Stadler voor het Verenigd Koninkrijk bouwt (Foto: Stadler)

Stadler en Britse Rail Operations hebben een contract getekend voor de levering van nieuwe tri-mode locomotieven van het type Class 93. Het gaat om een raamovereenkomst waarin vermeld staat dat er maximaal 30 locs geleverd worden.

De eerste tien locomotieven zullen al in het begin van 2023 de fabriek uitrollen en voldoen aan de eisen voor een vermindering van CO2 op het Britse spoor. De tractievoertuigen zijn gebaseerd op de bestaande Class 68 en 88 van Stadler die al enkele jaren met succes in het Verenigd Koninkrijk rijden. De nieuwe locs kunnen maximaal 110 mijl per uur rijden in tegenstelling tot de vorige die maar 100 mijl per uur kon rijden.

Stadler's eerste tri-mode locomotief heeft drie verschillende krachtbronnen. In elektrische modus kan hij werken op 25 kV wisselstroom spanning met een vermogen van 4.000 kW. Daarnaast is de locomotief uitgerust met een krachtige Caterpillar C32-motor en Lithium Titanate Oxide (LTO) tractiebatterijen, waardoor hij over niet-geëlektrificeerde lijnen kan rijden. De dieselmotor heeft een nominaal vermogen van 900 kW en voldoet aan de emissie-eisen die gesteld worden. De twee LTO-accupacks leveren 400 kW extra vermogen om de motor aan te vullen wanneer de locomotief in diesel / batterijhybridemodus rijdt. Dit kan worden toegepast voor de ritten op het laatste deel van het traject.

Volgens Stadler zal de gebruikte techniek in de toekomst gebruikt worden om nieuwe treinen emissievrij en duurzamer te bouwen.