OV-NL: Vervoersbedrijven kunnen snel schakelen bij avondklok

Als er een avondklok komt is het nog niet duidelijk hoe dit in het OV wordt vormgegeven (Foto: Treinenweb)
Als er een avondklok komt is het nog niet duidelijk hoe dit in het OV wordt vormgegeven (Foto: Treinenweb)

Als het kabinet mogelijk een avondklok zal instellen, dan kan het openbaar vervoer snel schakelen om daar een invulling aan te geven. Dat zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, tegenover de camera van SpoorProTV.

Zolang nog niet duidelijk is welke vorm van een avondklok het kabinet wil hanteren kunnen vervoersbedrijven nog geen plannen maken om in te spelen op de dienstregelingen. "Stel dat de avondklok om 22.00 uur ingaat. Willen ze dan dat we een half uur eerder stoppen met rijden, om te dwingen dat iedereen om 22.00 uur echt thuis is? Of dat we een half uur doorrijden om iedereen naar huis te kunnen brengen?". Dit zijn vragen die Peters in het interview stelt, en die nog in overleg met de overheid uitgewerkt moeten worden.

Cruciale beroepen

Ook is niet duidelijk of het openbaar vervoer tijdens de avondklok volledig tot stilstand komt, of mogelijk tot in beperkte mate ook beschikbaar blijft voor mensen met een cruciaal beroep. Peters verwacht zelf dat  dit laatste een scenario zal worden. "Ook in de eerste lockdown heeft het kabinet gezegd dat het OV moet blijven rijden. Juist om de mensen in de zorg naar hun werk te brengen." Tijdens de eerste lockdown kon kon er in enkele weken volledig worden afgeschaald naar een basisdienstregeling waarbij er minimaal bussen reden, en voornamelijk alleen Sprinters op het spoor.

Tijdens het interview benadrukt Peters wel de ernst van de situatie. Volgens hem blijft herstel van de reizigersaantallen voorlopig uit vanwege verlenging van de lockdown. "De huidige lockdown heeft ons weer teruggegooid naar 20 tot 30 procent van het oude aantal reizigers". Ook hoopt hij dat het kabinet de kostendekkingsgraad van 93 procent kan oprekken naar eind 2021. Deze loopt nu nog door tot 1 juli waarna de vervoerders geen vergoeding meer krijgen.