Stadler sleept eerste contract binnen voor levering aan Uruguay

De Euro4001 van Stadler in de standaardkleuren. Het uiteindelijke ontwerp zal later bekend worden gemaakt. (Foto: Stadler)
De Euro4001 van Stadler in de standaardkleuren. Het uiteindelijke ontwerp zal later bekend worden gemaakt. (Foto: Stadler)

Stadler heeft een mijlpaal behaald met een eerste bestelling voor Uruguay. Het gaat om een leveringscontract met Portren SA voor de levering van zeven EURO4001 locomotieven voor de goederenspoorlijn die het zal exploiteren voor het Finse biotechbedrijf UPM.

Portren SA is een bedrijf dat eigendom is van een Uruguayaanse logistieke vervoerder en het Spaanse bedrijf Cointer Concesiones. De leveringen starten naar verwachting eind 2022. De locomotieven zullen worden ontworpen en geproduceerd in de fabriek in het Spaanse Valencia, Spanje. Het ondertekenen van het contract volgt op de aankondiging vanaf medio oktober dat UPM samen met Deutsche Bahn uitgekozen was om goederentreinen naar de nieuwe pulpfabriek te exploiteren en te onderhouden.

De spoorlijn loopt van Paso de los Toros naar de haven van Montevideo, een route van 273 kilometer spoor, ook beter bekend als Ferrocarril Central. Elk konvooi goederentrein zal ongeveer 475 meter lang zal zijn, en bestaan ​​uit één locomotief met 26 wagons geladen met houtpulp. Op de terugweg vervoeren voertuigen de chemicaliën en brandstof die nodig zijn om cellulose te produceren.

EURO4001 locomotieven

De EURO4001-locomotieven zijn speciaal aangepast voor goederenvervoer en bieden een hoog prestatieniveau en betrouwbaarheid. De locomotieven hebben de wielsamenstelling Co'Co en zijn zijn state-of-the-art en zorgen ervoor dat goederen efficiënt en duurzaam kunnen worden vervoerd. Ze zijn uitgerust met krachtige dieselmotoren van 2800 kW en lage emissies en voldoen aan de gestelde EU-emissienormen.

De nieuwste draaisteltechnologie en efficiënte asynchrone tractiemotoren helpen de slijtage van de infrastructuur te verminderen en geluidsoverlast te verminderen. Om het comfort van de bestuurder te vergroten, zijn de locomotieven voorzien van twee warmte-geïsoleerde bestuurderscabines, die zijn ontworpen in overeenstemming met de nieuwste ergonomische en veiligheidsnormen.