ProRail: Dit jaar 25 geregistreerde bijna-ongelukken op onbeveiligde overwegen

Een spoorwegovergang van het NABO-soort (Foto: ProRail)
Een spoorwegovergang van het NABO-soort (Foto: ProRail)

Spoorbeheerder ProRail maakt zich nog steeds zorgen over gevaren op de onbewaakte overweg. In 2020 zijn inmiddels 25 bijna-aanrijdingen op onbewaakte overwegen van het type NABO geregistreerd. In de strijd tegen deze gevaren blijft ProRail zich inzetten om alle onbewaakte overwegen op het hoofdspoor te verwijderen of te beveiligen.

Samen met vervoerders houdt ProRail het aantal bijna-ongelukken in de gaten. In 2020 zijn inmiddels 25 bijna-aanrijdingen op de NABO-overwegen officieel geregistreerd. "Dat aantal zegt echter niets over de ijsberg aan schokkende ervaringen van machinisten die een bijna-aanrijding meemaken. Het aantal aanrijdingen op deze overwegen staat voor 2020 op vier. Daarbij viel bij een van de aanrijdingen een zwaargewonde en in mei kwam een machinist van NS om bij een ernstige aanrijding op een NABO bij Hooghalen.", schrijft ProRail. Inmiddels is deze overweg opgeheven, samen met een overweg in de buurt waar later nog een bijna-botsing plaatsvond.

“Aanrijdingen raken verkeersdeelnemers, maar ook treinpersoneel en reizigers lopen gevaar. We moeten het gevoel van urgentie om dit soort overwegen aan te pakken hoog houden. Te vaak zien we het argument ‘hier gebeurt nooit iets’ om besluitvorming tegen te houden.”

Veiligheid voorop

Het ongeluk bij Hooghalen had enorme impact binnen binnen de NS. "Het vreselijke verlies van onze collega heeft diepe wonden achtergelaten. Dit mag nooit meer gebeuren. Daarom willen we dat alle overwegen, zowel de openbare als de particuliere, worden opgeheven. Zodat het risico voor onze mensen op de trein en onze reizigers zo klein mogelijk wordt", zegt Zwiers. De NS heeft samen met ProRail haar krachten gebundeld en een speciale werkgroep opgericht om de NABO-overwegen aan te pakken.

Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor de komende drie jaar 37,5 miljoen euro extra uitgetrokken voor de aanpak van NABO’s. Hiermee komt de totaal aanpak uit op 112,5 miljoen euro waarmee de NABO's uit het spoorbeeld zullen worden verwijderd.