NS spreekt over mogelijke verkoop van DM'90 Buffels aan Polen

De DM'90 dieseltreinen van de NS zijn mogelijk verkocht aan de Poolse vervoerder SKPL. Het gaat om alle 48 Buffel-treinstellen die sinds eind 2018 niet meer in gebruik zijn. Eerder leek het erop dat het Roemeense Ferotrans de treinstellen wou overnemen, maar de koop heeft nooit geleid tot een overbrenging, en mondde enkel uit in een juridische strijd met de NS.

Het koopcontract met Polen kon pas voltooid worden zodra de NS-stellen vrij zouden komen. Deze waren door de Roemenen in beslag genomen nadat NS vorig jaar de koop had ontbonden, omdat de treinen in de weg stonden en weggesleept moesten worden.

Juridische strijd

De vervoerder is al enkele jaren verwikkeld in een juridisch getouwtrek met het Roemeense Ferotrans. Deze vervoerder kocht de treinen in 2017, maar kwam ze nooit ophalen. NS ontbond uiteindelijk de koop vorig jaar via de rechter, maar Ferotrans liet vervolgens beslag leggen op de Buffels. Dit is nu op last van de rechter opgeheven omdat Ferotrans een redelijke termijn heeft gekregen om de treinstellen op te halen. Daarnaast is het ook niet aan NS te verwijtten dat de papieren voor het transport niet in orde waren.

De rechter heeft zich ook uitgesproken vanwege het feit dat de NS met al haar treinstellen, die een totale lengte van 2,5 kilometer vormen, er behoorlijk mee opgezadeld zat. De stellen staan momenteel verdeeld over twee rangeerterreinen opgesteld waarvan er een in de Houthaven van Amsterdam tot de nok toe gevuld is. Daarnaast zou de NS ook huur moeten betalen voor de opslag van de uitgerangeerde dieseltreinen.

"Het gaat om 2,5 kilometer aan treinstellen die zij al drie jaar geleden heeft verkocht. NS huurt twee terreinen voor opslag, voor 6.000 euro per terrein. Een van die terreinen wordt in zijn geheel in beslag genomen door deze treinstellen, het andere gedeeltelijk. Aannemelijk is dat de treinstellen door tijdsverloop in waarde verminderen. Het moet NS vrijstaan andere oplossingen te zoeken.", oordeelde de rechter. Tijdens de zitting gaf de NS aan dat er met de Roemenen te praten valt over terugbetaling van de koopprijs, met aftrek van de opslagkosten.

Koop aan Polen

Uit de berichtgeving van de rechtbank blijkt dat het Poolse SKPL Cargo in september dit jaar een koopovereenkomst sloot met NS voor de DM'90 treinstellen, echter verhinderde een beslaglegging van Ferotrans de verkoop. Volgens een advocaat van NS lijdt de vervoerder hierdoor niet alleen financiële schade, maar worden ook haar goede naam en reputatie aangetast. Nu de beslaglegging ongedaan gemaakt is staat de weg vrij voor NS om met de Poolse vervoerder te praten over een verkoop van de stellen.

Het is overigens niet de eerste keer dat het Poolse SKPL zaken doet met de NS. Al eerder hebben zij ook een deel van de serie van de Wadloper-treinen overgenomen. Deze worden nog steeds in Polen ingezet. Een bijzondere bijkomstigheid is dat de DM'90 treinstellen ook gekoppeld met de Wadlopers in dienst kunnen rijden. Het is onduidelijk of dat nog zal gebeuren omdat de voormalige Wadloper-treinen die ook in Polen rijden, bij ZNTK Poznań al een flinke opknapbeurt gekregen hebben.