VTG Rail Logistics en ReTrack tekenen lease-contract voor EuroDual locomotieven

 (Foto: Stadler)
(Foto: Stadler)

Goederenvervoerder VTG Rail Logistics Duitsland en dochter Retrack en European Loc Pool (ELP) hebben een leasecontract getekend voor, in eerste instantie, vier EuroDual-locomotieven, welke ingezet gaan worden op geselecteerde strategische spoorlijnen waarop Retrack opereert.

De eerste EuroDual-locomotieven die door Stadler gebouwd worden, worden in het eerste kwartaal van 2021 door ELP aan Retrack geleverd.

"We kijken uit naar de levering en het gebruik van de nieuwe EuroDual-locomotieven voor onze spoorverbindingen door heel Europa. Met deze eerste 6-assige hybride locomotieven kunnen we onze klanten een nog overtuigender pakket en de nieuwste technologische standaarden in de raillogistiek bieden", aldus Remco van Staaijeren, directeur Retrack.

EuroDual

De hybride EuroDual-locomotief van Stadler heeft een vermogen van 2,8 MW in dieselmodus en 6 MW in electrische modus. Hiermee is deze bij uitstek zeer geschikt voor zware goederentreinen. De hoge trekkracht in combinatie met het geoptimaliseerde energieverbruik, betekent een sterke toename van de prestaties en efficiëntie voor VTG Logistics en Retrack. De nieuwe locomotieven kunnen tot 30 procent meer ton aan transport trekken dan de bestaande elektrische- en diesellocomotieven die nu op de belangrijkste routes ingezet worden.

De hybride modus zorgt ook voor een verminderde CO2 uitstoot. De EuroDual-locomotieven bieden dus niet alleen aanzienlijke economische en logistieke, maar ook ecologische voordelen. Dit komt goed uit voor klanten van Retrack waarbij het steeds belangrijker wordt de mogelijkheid te hebben om zware goederentreinen te gebruiken op dieseltrajecten en op rangeerterreinen. Deze techniek wordt ook 'last-mile' genoemd.

Alle locomotieven zijn standaard voorzien van de meest toegankelijke ECTS-systemen, wat inhoudt dat deze op Level 2 met Baseline 3 kan rijden. Ook kan de locomotief radiografisch worden bediend voor bijvoorbeeld rangeerwerk. Sinds april 2020 rijden de eerste ELP EuroDual-locomotieven op het Duitse spoorwegnet. De locomotief is nog niet toegelaten in Nederland, howel dit naar verwachting op termijn wel zal gaan gebeuren.

Tweede generatie: Euro 9000

Het blijft niet bij één soort locomotief. Want vanaf eind 2022 neemt ELP de tweede generatie hybride-locomotief, de Euro 9000, in gebruik. Deze locomotief is ontworpen als een elektrische locomotief met 4 verschillende elektrische systemen voor gebruik op alle Europese spoorroutes. De eerste variant heeft 1,9 MW diesel vermogen en 9 MW elektrisch vermogen bij 500 kN trekkracht en zal toegelaten zijn voor gebruik in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Nederland en België. Daarna wordt het werkterrein van de locomotief verder uitgebreid naar andere landen in Europa.

In mei 2019 heeft ELP de eerste 10 stuks bij Stadler besteld. Deze zal worden tijdens InnoTrans 2021 in Berlijn worden gepresenteerd. Ook maakte Rail Magazine eerder dit jaar bekend dat Rail Force One vanaf 2023 ook gebruik zal maken van de Euro 9000. Speciaal daarvoor heeft het designbureau van RailColor een nieuwe uitstraling ontwikkeld die met stijl vergelijkbaar is met de bekende 'Sharky' uitstraling van hun Vectron locomotief die vorig jaar gepresenteerd werd.

European Loc Pool

European Loc Pool is opgericht in mei 2018. Het hoofdkantoor is gevestigd in Frauenfeld, Zwitserland. ELP bestelde de eerste 10 EuroDual-locomotieven in het derde kwartaal van 2018 en hiermee werd in 2019 de start gemarkeerd. Het leasebedrijf heeft een raamovereenkomst getekend met Stadler voor 100 hybride locomotieven. Van dit contract zijn reeds 30 EuroDual-locomotieven en 10 Euro9000-locomotieven besteld, in respectievelijk het tweede en vierde kwartaal van 2019 en in het derde kwartaal van 2020. ELP heeft momenteel dus een totaal 50 EuroDual locomotieven besteld, waarvan de eerste acht sinds een half jaar geleden bij drie klanten in Duitsland worden ingezet.

Momenteel worden er 32 locomotieven verhuurd op basis van lange-termijn-contracten aan 10 verschillende vervoerders in vier landen. Bij dit contract zit ook een onderhoud en service inbegrepen. ELP richt zich op spoorwegondernemingen en logistieke bedrijven door heel Europa en focust zich op nieuwe innovatieve zes-assige hybride locomotieven.