Siemens Vectron ook toegelaten in Denemarken

Een Siemens Vectron van de Duitse spoorwegen (Foto: Siemens Mobility)
Een Siemens Vectron van de Duitse spoorwegen (Foto: Siemens Mobility)

De Vectron-locomotief van Siemens heeft goedkeuring gekregen voor gebruik in Denemarken. Het gaat hierbij om de wisselstroom-variant van de locomotief. Denemarken zal de locomotieven uiteindelijk inzetten bij hun Deense Staatsspoorwegen DSB. De eerste drie worden de komende  dagen geleverd. Uiteindelijk zullen er in totaal 42 geleverd worden.

Volgens fabrikant Siemens is de goedkeuring van de locomotief een belangrijke mijlpaal voor de Deense Staatsspoorwegen (DSB) die ze twee jaar geleden bij Siemens Mobility hebben besteld voor de tractieaandrijving van hun dubbeldekstreinen.

"Met de Vectron krijgen de Deense staatsspoorwegen een moderne vloot locomotieven die staat voor kwaliteit en hoge betrouwbaarheid. De goedkeuring en ingebruikname van de Vectron in Denemarken levert een belangrijke bijdrage aan duurzaam Europees treinverkeer. We zijn bijzonder verheugd dat we de voertuigen eerder dan gepland aan onze klanten kunnen overhandigen", zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Vectron bij de DSB

De Vectrons zullen een positief effect hebben op het milieubalanas, zowel als energieverbruik als emissies.

De nieuwe locomotieven voor de DSB gaan rijden in Denemarken en Duitsland en zullen voornamelijk in het regionaal verkeer worden ingezet als aandrijving voor de dubbeldekstreinen van de DSB. Alle locomotieven hebben een maximaal vermogen van 6.400 kW en een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De Vectron AC is ontworpen voor de spanningssystemen 15 kV / 16,7 Hz en 25 kV / 50 Hz wisselstroom en zijn uitgerust met de signaleringssystemen ETCS, PZB, LZB en het Deense DK-STM. De toelating geldt overigens alleen voor de wisselstroom-versie.

Vectrons in Europa

Volgens Siemens hebben al 50 vervoerders voor de Vectron gekozen en meer dan 1.000 locomotieven besteld. Met de goedkeuring in Denemarken kan de Vectron, afhankelijk van de elektrische spanningsinrichting, nu in totaal 20 Europese landen worden ingezet. De locomotieven zijn ook ontworpen voor gebruik in België, Bulgarije, Duitsland, Finland, Italië, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Zweden, Zwitserland, Servië, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Turkije en Hongarije goedgekeurd.