Deutsche Bahn verwacht verlies van 3,5 miljard euro in 2020

Deutsche Bahn verwacht verlies van 3,5 miljard euro in 2020 (Foto: Treinenweb)
Deutsche Bahn verwacht verlies van 3,5 miljard euro in 2020 (Foto: Treinenweb)

De Deutsche Bahn heeft vanwege de Corona-crisis een miljardenverlies geleden in het afgelopen half jaar. Over het jaar 2020 verwacht het bedrijf 3,5 miljard euro verlies. Veel reizigers hebben tijdens de lockdown periode weinig gebruik gemaakt van het vervoer per spoor.

"Covid-19 maakte een abrupt einde aan de succesvolle groei die we zagen en stortte DB in de ergste financiële crisis in zijn geschiedenis", vertelt Richard Lutz, CEO van DB. "Maar het virus heeft ook laten zien hoe cruciaal het spoor is voor Duitsland en Europa. We zijn essentieel voor het functioneren van de samenleving. Zelfs in zeer moeilijke tijden houden we mensen en goederen in beweging."

"Spoor is een milieuvriendelijk transportmiddel en we werken elke dag aan het opnieuw verplaatsen van meer verkeer naar het spoor", zei Lutz. "We blijven investeren, zoals duidelijk blijkt uit de 30 nieuwe ICE-treinen die we hebben gekocht."

Reizigersvervoer

De DB en de Duitse regering blijven zich inzetten voor hun moderniserings- en uitbreidingsprogramma voor de lange termijn voor het spoor in Duitsland. De omzet van DB Group daalde in de eerste helft van 2020 met 11,8% tot EUR 19,4 miljard. Iets minder dan 663 miljoen passagiers maakten gebruik van lokale, regionale en langeafstandstreinen in Duitsland. Dat was een daling met 37% in vergelijking met de eerste helft van 2019. Het reizigersvervoer over lange afstanden daalde in de eerste helft van 2020 met 44% tot iets minder dan 12 miljard passagierskilometers. Voor de regionale afstanden was er sprake van een daling van 41%.

De punctualiteit verbeterde aanzienlijk in vergelijking met de eerste helft van 2019. De langeafstandslijnen van de DB leverden een punctualiteit van 83,5%, het hoogste halfjaarlijkse tarief in 12 jaar. En het aantal klanten dat zei tevreden te zijn met de service tijdens hun huidige reis was in juni hoger dan in enige maand van de tien jaar daarvoor.

DB Arriva, een dochteronderneming van de DB voor passagiersvervoer in Europa, worstelde al eerder met de Brexit en met uitdagende ontwikkelingen op de Britse spoorwegmarkt. De Corona-pandemie, die hier nog eens bovenop kwam vallen, had een bijzonder ernstige impact op DB Arriva omdat het bedrijf zaken doet in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje en andere landen die bijzonder hard door de pandemie werden getroffen. Hierdoor was een verlies van 1,4 miljard euro bij DB Arriva onvermijdelijk.

Goederenvervoer

Ook het goederentransport over het spoor werd door de Corona-pandemie geraakt. Het volume aan goederen is bij DB Cargo met 13% gedaald. DB Cargo vervoerde meer voedsel en pandemiegerelateerde producten. Wel heeft de goederenvervoerder het ondanks de dalende inkomsten goed gedaan tijdens de crisis. DB Schenker kon zijn belang voor wereldwijde toeleveringsketens aantonen en het bedrijf verhoogde de aangepaste winst voor rente en belastingen naar 278 miljoen euro, een stijging op jaarbasis van 16,8%.