Automatisch geld terug bij vertraging met Dealay

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

Je kent het wel: Je hebt vertraging opgelopen, en je moet steeds opnieuw handmatig een 'Geld terug bij vertraging' indienen. Als het aan de makers van de nieuwe website Dealay.nl ligt moet dit proces automatisch kunnen, en dat hebben ze sinds kort ook mogelijk gemaakt.

De website Dealay bestaat nog maar net, en is bedacht door Tim Uniken. "Wij gingen (pre-Corona) dagelijks met de trein naar werk en kregen ook geregeld te maken met vertragingen. Een vertraging is al vervelend genoeg en dan moet je ook nog elke keer moeite doen om zelf je geld terug te vragen. Dat kan makkelijker dachten wij! Daarom hebben we een claimsysteem ontworpen die volledig automatisch je geld terugvraagt. Dan hoeft men zich alleen eenmalig in te schrijven en daarna nooit meer naar om te kijken: wij vragen automatisch je geld terug bij vertraging!"

Inschrijving

Het inschrijven voor automatisch geld terug te krijgen gaat erg eenvoudig. Reizigers moeten zich éénmalig op de website registreren zodat hun claims automatisch opgezocht en verwerkt kunnen worden. Bij het aanmelden moeten ook de inloggevens van de persoonlijke ov-chipkaart gedeeld worden zodat Dealay de in- en uitcheckgegevens kan opvragen op de site van ov-chipkaart.nl. Wel werkt de dienst enkel voor reizen die gemaakt zijn via de NS. Zodra er een claim mogelijk is zal de gebruiker een e-mail krijgen waarin de claim kan worden bevestigd.

Het doorgeven van de inloggegevens is momenteel verplicht, legt Tim uit: "We kunnen ons voorstellen dat mensen het wellicht spannend vinden om hun NS-inloggegevens met ons te delen. Privacy en beveiliging zijn daarom extreem belangrijk voor ons. Alle gegevens worden veilig en versleuteld
opgeslagen en niet met andere partijen dan de NS gedeeld. Je gegevens zijn veilig bij ons: onze systemen zijn GDPR-compliant we gebruiken beveiligingsstandaarden (AES-256) vergelijkbaar met die van banken."

In de toekomst hoopt Dealay de koppeling tussen de website en het account van de ov-chipkaart gebruiksvriendelijker te maken.

Success-fee

Bij het gebruik van de dienst gaan gebruiker ermee akkoord dat een deel van de claim naar Dealay gaat: "We rekenen de 20% succes-fee om de kosten van onze service te kunnen dekken. We kiezen voor een succes-fee in plaats een vaste fee zodat gebruikers alleen betalen als ze ook daadwerkelijk geld terug krijgen. De 20% fee is in lijn met vergelijkbare diensten voor vluchtvertraging, en daar gaat het om veel grotere absolute bedragen."

Voorbeeld

Bij een vertraging van meer dan 30 minuten heb je recht op 50% van bedrag van je kaartje terug. Vanaf 60 minuten krijg je 100% van je treinkaartje terug. Bij de Intercity direct krijg je zelfs al na 15 minuten vertraging 50% van het geld terug en na 30 minuten is dit 100%.

Als je van Rotterdam naar Amsterdam rijdt met de Intercity direct en je hebt 35 minuten vertraging dan krijg je dus de volledige €16.40 terug. Voor het gebruik van Dealay wordt er dan 20% van deze claim ingehouden, waarbij er een bedrag van €13,12 wordt uitgekeerd.

De dienst loont zich speciaal voor studenten, stelt Tim: "Omdat het Studenten OV wordt gesponsord door de overheid krijgen studenten een vergoeding van maximaal €4,60. Aangezien studenten vaak
veel met de trein reizen kan dit toch een aardig extra zakcentje opleveren!"

Aanmelden voor de dienst kan op Dealay.nl.

Treinenweb heeft een affiliate-partnerschap met Dealay. Dit houdt in dat Treinenweb een vergoeding vanuit Dealay krijgt.