NS: Intercity naar Aken kan vanaf 2025 gaan rijden

Een splinternieuwe ICNG-trein op station Breda (Foto: Robert de Bie)
Een splinternieuwe ICNG-trein op station Breda (Foto: Robert de Bie)

De NS heeft dinsdag bekendgemaakt dat er vanaf 2025 een rechtstreekse intercityverbinding naar Aken kan komen. Hiermee lijkt er na een lange periode van onzekerheid een knoop doorgehakt. De intercity kan dan gaan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en dan via Heerlen de grens over.

De plannen voor de nieuwe treindienst zijn ontstaan uit een inventarisatie van NS. Voordat de nieuwe treindienst tot stand kan komen moet er eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan op het gebied van financiering en infrastructuur, waarover NS in gesprek wil met het ministerie van I&W, de regio’s en ProRail.

Verbetering van grensoverschrijdende verbindingen

De NS laat weten dat Aken een populaire bestemming en biedt internationale treinreizigers een aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk, met bestemmingen als Keulen, Düsseldorf en Frankfurt. Ook voor binnenlandse reizigers op het traject tussen Den Haag en Limburg betekent de rechtstreekse verbinding reistijdwinst en minder overstappen. NS ziet de verbinding als een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen en gaat hierover graag met de betrokken overheden in gesprek.

In de Nederlands-Duitse grensregio is een betere verbinding met de Randstad een langgekoesterde wens. Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Van het alternatief dat NS vandaag presenteert, profiteren al bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten. Ook moet door het hoge comfort en een reistijd van drie uur tussen Den Haag en Aken de trein een goede concurrent voor de auto worden. En omdat Aken zelf ok een knooppunt is waar zowel de ICE en de Thalys bijelkaar komen zou de nieuwe verbinding ook een alternatief zijn voor vliegreizen binnen Europa.

Intercity Nieuwe Generatie naar Duitsland

Voor de nieuwe verbinding met Aken wil NS gebruik maken van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), die geschikt kan worden gemaakt voor inzet in Duitsland. Momenteel heeft de NS twee verschillende soorten treinen van dit type besteld: Een voor binnenlands vervoer in twee verschillende lengtes, en een trein die geschikt is om naar België te rijden. Uit een optie bij Alstom, de bouwer van de ICNG, heeft de NS de mogelijkheid om een Duitse variant te bestellen.

NS gaat de komende tijd met overheden in gesprek over deze nieuwe verbinding. De trein kan grotendeels gebruik maken van bestaande infrastructuur, toch zullen er naar verwachting enkele aanpassingen nodig zijn. Ook zal, zoals vaak bij de introductie van een grensoverschrijdende trein, de nieuwe verbinding niet kostendekkend zijn. NS wil hierover afspraken maken, zodat de nieuwe treinen tijdig besteld kunnen worden. Reizigers krijgen dan niet alleen een nieuwe internationale verbinding, maar reizen ook met een gloednieuwe trein.