NS en TU Delft onderzoeken reisgedrag tijdens coronacrisis

Er wordt een onderzoek gestart naar de gevolgen van treinreizen tijdens de coronacrisis (Foto: Boudewijn Deurvorst)
Er wordt een onderzoek gestart naar de gevolgen van treinreizen tijdens de coronacrisis (Foto: Boudewijn Deurvorst)

De NS start vandaag met TU Delft een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het huidige en toekomstige reisgedrag van reizigers. Hierbij zullen er 100.000 worden betrokken om hun meningen en ervaringen te delen. Ook zullen ze proeven gaan doen met maatregelen in diverse treinen.

In de enquête moeten uiteindelijk diverse vragen beantwoord worden: Reizen ze minder? Werken zij straks vaker thuis of nemen zij vaker de auto? Ook onderzoekt de vervoerder de bereidheid van reizigers om zich vooraf aan te melden voor een treinreis, wat al eerder geopperd werd binnen de overheid. Hiermee zou een reiziger dan vooraf inzicht hebben of het druk zou zijn in de gekozen trein, en zou het openbaar vervoer voorzichtig met meer capaciteit kunnen draaien.

Gebruik OV gedaald tot 7 procent

Sinds de 'intelligente lockdown' in maart daalde het aantal treinreizigers de afgelopen weken tot ongeveer 7 procent ten opzichte van het normale leven voor de Corona-crisis. Wanneer in de toekomst het openbare leven stap voor stap kan worden hervat, zal er meer en meer beroep worden gedaan op het OV. Een trein heeft door de coronamaatregelen echter maar een capaciteit van 20 tot 25 procent ten opzichte van normaal, stelt brancheorganisatie OV-NL.

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur van NS: "Door de coronamaatregelen kunnen we veel minder reizigers vervoeren dan normaal. We willen reizigers graag zekerheid bieden dat er voor noodzakelijke reizen voldoende ruimte blijft om veilig te reizen. Daarnaast is er een groot maatschappelijk belang om prioriteit te geven aan reizigers met vitale beroepen, zoals zorgmedewerkers."

Om deze reden zal de NS de komende periode het onderzoek uitvoeren. Smit vervolgt: "We moeten daarom nadenken over maatregelen die we in normale omstandigheden niet snel zouden overwegen. Maar die brengen ook dilemma’s met zich mee, als het gaat om de gebruiksvriendelijkheid, gastvrijheid en privacy. En het legt een belangrijke verantwoordelijkheid bij reizigers: het werkt alleen als iedereen meedoet. We gaan daarom zorgvuldig te werk. De resultaten van dit onderzoek vormen een belangrijk vertrekpunt.”

Testen met stickers en looproutes

Ook in treinen zal NS de komende weken diverse maatregelen testen om het makkelijker te maken om voldoende afstand te houden. Deze praktijktesten moeten uitwijzen of deze maatregelen reizigers voldoende helpen om afstand te bewaren. "Hierbij plaatsen we stickers op de vloer om de 1,5 meter afstand te markeren, maken we op de stoelen duidelijk waar je kunt zitten en werken we met plastic schermen. We testen of deze stickers en schermen werken en wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld de reiniging en het onderhoud van een trein", laat NS woordvoerder Hessel Koster weten.

Reizigers betrekken

Volgens Smit is de mening van de reizigers juist erg belangrijk om de veiligheid tussen reizigers en personeel te bewaren: "Het klantonderzoek en de praktijktesten gaan ons helpen om stap voor stap toe te werken naar een OV dat weer door zoveel mogelijk reizigers gebruikt kan worden. We trekken samen op met het ministerie van IenW (Infrastructuur en Waterstaat, red.), ProRail en andere vervoerders en betrekken reizigers en reizigersorganisaties bij de plannen die we maken om treinen en stations in recordtempo voor te bereiden.”