ProRail doet proef met Lineas voor automatisch rangeren van goederentreinen

Een HLR77 locomotief van Lineas in Blerick (Foto: Treinenweb)
Een HLR77 locomotief van Lineas in Blerick (Foto: Treinenweb)

Dit jaar zal er een nieuwe proef plaats vinden met een zelfrijdende trein (ATO). Spoorbeheerder ProRail zal dit jaar in samenwerking met Belgische spoorgoederenvervoerder Lineas proeven gaan doen met het automatisch rangeren van goederentreinen.

Voordat de proef van start kon gaan konden diverse partijen zich inschrijven om een voorstel in te dienen. Uiteindelijk is Alstom gekozen op basis van de vastgestelde criteria. Zij hebben voor automatisch rijdende treinen al de kennis en techniek in huis. Zo zijn de metrostellen op de Noord-Zuidlijn ook door Alstom gebouwd en voorzien van ATO.

Proef

De proef zal plaatsvinden op een nog nader te bepalen opstel- of rangeerterrein welke niet onder beheer is van een centrale verkeersleiding. Met het uitvoeren van de proef wil ProRail samen met partners kennis opdoen om automatisch treinen te laten rijden. Al eerder zijn er ook proeven gestart met een goederentrein op de Betuweroute, en twee reizigerstreinen van NS en Arriva.  De resultaten zullen uiteindelijk worden gedeeld met andere spoorbeheerders en marktpartijen.

Bij deze proef zal er een HLR77 dieselhydraulische rangeerlocomotief (gebouwd door Siemens-Vossloh) van vervoerder Lineas door Alstom uitgerust worden met de techniek om automatisch te kunnen rangeren. "Een zeer innovatief project dat volledig in lijn is met onze strategie en ambitie  om driving automation op het hoofdspoorlijnen naar het niveau van GoA4 (Grade of Automation level 4) te brengen. Ik kijk er ontzettend naar uit om samen met de teams van Lineas en ProRail te beginnen met testen", schrijft projectmanager Sebastiaan van der Zee van Alstom.

Betuweroute

Van de eerdere door Prorail uitgevoerde proeven was Alstom was in 2018 ook betrokken bij een proef met een automatische rijdende goederentrein van Rotterdam Rail Feeding op de Betuweroute. Onder 'Grade of Automation level 2 (GoA2)' werd er automatisch gereden waarbij een machinist op zijn plek bleef zitten om toezicht te houden, waarbij de trein in samenwerking met het ERTMS-signaleringssysteem uitzichzelf reed. De goederentrein legde toen een traject van 100 kilometer in beide richtingen af, waarbij er tijdens de rit diverse functionaliteiten van de zelfrijdende trein werden uitgetest.