Arriva zet op maandag extra trein in op Maaslijn

ProRail legt de aanbesteding voor de elektrificatie van de Maaslijn tijdelijk stil. (Foto: Rob Dammers)
ProRail legt de aanbesteding voor de elektrificatie van de Maaslijn tijdelijk stil. (Foto: Rob Dammers)

Vervoerder Arriva heeft besloten om maandagochtend op de Maaslijn tijdens spits een langere trein in te zetten. Vanwege de coronacrisis heeft de vervoerder de dienstregeling uitgedund, echter bleek de capaciteit voor de reizigers niet toereikend om een anderhalve meter van elkaar af te houden.

Vorige week maakte Arriva bekend dat ze in Limburg en op de Maaslijn tussen Nijmegen en Venlo een enkele keer per uur zouden rijden. Echter blijken er nog een hoop reizigers op de relatief drukke maandagochtend gebruik te maken van de trein op de Maaslijn.

De drukte op de maandag wordt volgens Arriva verklaard doordat veel studenten op dit moment naar hun kamer in Nijmegen reisden. Op de andere doordeweekse dagen bleek er zelfs sprake te zijn van minder volle treinen waarbij er prima aan de '1,5 meter' maatregel kon worden voldaan.

Basisdienstregeling

Arriva geeft aan dat ze tevreden zijn over de tijdelijke dienstregeling waarmee ze elk uur een trein laten rijden.

Vanwege de basisdienstregeling waarmee bijna alle treinen in Nederland rijden zijn de treinen korter, rijden ze minder vaak of hebben ze een andere eindbestemming. Ook is er een hoog ziekteverzuim onder treinpersoneel. Het aantal reizigers is door de crisis fors teruggelopen. Alle vervoerders dringen erop aan om alleen gebruik te maken van de trein als het strikt noodzakelijk is, en voornamelijk voor mensen die in vitale werksectoren werken, zoals de zorg of hulpverlening.