Alstom bouwt batterijtreinen voor Duitsland

Alstom heeft een contract van € 100 miljoen binnengehaald voor de levering en het onderhoud van de eerste batterij-uitgevoerde treinstellen van de serie Coradia Continental. Het gaat om 11 treinstellen voor de Mittelsachsische transportautoriteit ZVMS.

De inzet van het materieel is gepland december 2023 op het traject RE6 Leipzig - Chemnitz en zullen door de fabrikant worden onderhouden tot 2032. "Vandaag de dag onderscheidt Alstom zich door elke vorm van emissievrije tractie die momenteel op de markt is, in een bewezen oplossing aan te bieden", zei Gian Luca Erbacci, Senior Vice-President van Alstom Europe  tijdens de aankondiging op afgelopen woensdag.

De batterij-treinen zijn vergelijkbaar met de huidige 29 Coradia Continental EMU's die al eerder in 2014 door ZVMS zijn besteld voor gebruik op diensten naar Dresden, Riesa en Zwickau. De nieuwe treinen zullen 150 zitplaatsen bieden en voorzien zijn van tafels en stopcontacten, waaronder negen zitplaatsen in eerste klasse, een reisinformatiesysteem, airconditioning en ruimte voor zes fietsen.

Nieuwe vloot

De nieuwe vloot moet uiteindelijk het het door een locomotief getrokken materieel vervangen en kortere reistijden biedenDe batterijen bieden een maximale snelheid van 160 kilometer per uur, en hebben een bereik van maximaal 120 kilometer in batterijmodus. Het opladen via de stroomafnemer op de stations Chemnitz en Leipzig zal naar verwachting ongeveer 30 minuten duren. Zodra de elektrificatie van de spoorlijn in 2028 voltooid is, worden de batterijen verwijderd en zullen de stellen worden omgetransformeerd tot een volledige elektrische trein.

De nieuwe Continental treinen worden vervaardigd in de Salzgitter-fabriek van Alstom. Het op het dak gemonteerde systeem voor de lithium-ionbatterij wordt geleverd door Alstom's tractiecentrum in het Franase Tarbes, welke inmiddels al een hoop ervaring heeft opgedaan met alternatieve aandrijvingssystemen, zoals de waterstofcellen van de Coradia iLint, de Citadis-trams en Prima H3-locomotieven.

Foto: Treinenweb
Foto: Alstom