Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Stadler breidt FLIRT uit naar Azerbeidzjan

De Azerbeidzjaanse spoorwegen (ADY) en treinbouwer Stadler hebben een contract getekend voor de levering van tien FLIRT-treinen. Deze zullen in drie verschillende varianten geleverd worden.

De waarde van het contract is ruim 115 miljoen euro. Vier treinen zullen dienst doen als Interregio met dieselaandrijving en drie elektrische treinstellen zullen dienen als als Interregio- en Regio-trein. De ADY heeft in het verleden als eerder materieel bij Stadler laten bouwen, waaronder slaaprijtuigen voor de internationale route tussen Azerbeidzjan en Turkije, en dubbeldeks KISS-treinen. Maar nu is het de eerste keer dat Stadler voor Azerbeidzjan deze FLIRT bouwt.

Contract

Het contract tussen ADY en Stadler omvat de levering voor onderhoudsapparatuur, reservedelen en de ontwikkeling en levering van tien vijfdelige FLIRT-treinen in drie verschillende versies: Vier treinen zijn diesel-elektrisch aangedreven en worden gebruikt voor de Interregio-dienst. Zes treinen worden elektrisch aangedreven waarvan er drie gebruikt worden in het Interregio-verkeer, en nog eens drie zijn ontworpen voor een soort stoptrein-dienst.

De vervoerder heeft sinds 2014 verschillende keren spoorwegmaterieel bij Stadler besteld. In 2014 hebebn ze bijvoorbeeld 30 slaaprijtuigen voor de route Kars-Akhalkalaki-Tbilisi-Baku tussen Turkije en Azerbeidzjan besteld. De eerste van deze rijtuigen zijn inmiddels al geleverd. En in 2015 en 2018 heeft ADY een aantal KISS-dubbeldekkertreinen besteld.

Momenteel is in Azerbeidzjan een breed opgezet infrastructuurproject aan de gang. Veel hoofdlijnen worden omgezet van 3 kV wisselstroom naar 25 kV gelijkstroom, zodat ADY tijdens deze omschakeling met voldoende treinen kan blijven rijden.

De treinstellen

De FLIRT voor ADY is ontworpen voor de Russische breedspoor van 1.520 millimeter. het aangepaste profiel heeft een breedtte van meer dan 3,48 meter, de hoogte is meer dan 4,60 meter. De Interregio-treinen worden gekenmerkt door meer comfort, ze hebben een bistro en in eersteklas comfortabele stoelen die elektrisch verstelbaar zijn.

De diesel-elektrische FLIRT voor het Interregio-verkeer is 106,76 meter lang en biedt plaats aan 271 passagiers. De diesel-elektrische FLIRT onderscheidt zich van andere FLIRT-treinen met een PowerPack, waarin de vier dieselmotoren en delen van de tractieinstallatie zijn ondergebracht.

De Interregio elektrische FLIRT is 92,96 meter lang en bieden plaats aan 236 passagiers. De elektrische FLIRT voor Regio-verkeer is ook 92,96 meter lang, en biedt plek aan 255 passagiers.

Afbeelding: Stadler
Afbeelding: Stadler