KLM droomt opnieuw van blauwe trein

De KLM had in 1986 al eerder een blauwe NS-trein over het spoor laten rondrijden. Maar tijdens hun 100-jarige bestaan droomt de luchtvaartmaatschappij weer opnieuw om een blauwe trein van en naar de luchthaven te laten rijden, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.

Met ingang van volgend jaar maart wil de luchtvaartvervoerder als proef een dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Brussel schrappen, en de reizigers met de Thalys laten reizen. In maar liefst 2 uur en drie minuten kan Brussel dan bereikt worden zonder inchecken en het wachten tot het boarden. Mocht deze proef een succes blijken, dan zullen er meer korte-afstands-bestemmingen worden vervangen door treintickets. Er wordt momenteel al gedacht aan Londen, Hamburg en Düsseldorf. Echter voordat dit mogelijk is zijn er nog grote investeringen noodzakelijk, benadrukt hij.

Blauw op de HSL

De KLM had eerder al een Koploper-trein in het binnenland in KLM-stijl rondrijden, maar dit keer zien ze graag een blauwe trein over de hogesnelheidslijn voorbij zoeven. Dat zei directeur Boet Kreiken in een interview met de site AeroTelegraph. Wel benadrukte hij ten opzichte van de planning dat het geen eenvoudig plan is. "Als er een materieelwisseling plaatsvindt en reizigers niet vervoerd worden met de KLM-trein die ze beloofd is, dan zijn ze teleurgesteld."

Geschiedenis van de 4011

De vroegere keuze om een driedelige Koploper-trein KLM-blauw te schilderen is geen toevallige keuze geweest. De uitstraling van de toen nog splinternieuwe trein leek met de verhoogde cabine op de vorm van een Boeing 747, wat toen een van de modernste vliegtuigen uit de vloot van KLM was.

Op 14 april 1986 werd de trein officieel gepresenteerd op de Westelijke Tak van Amsterdam naar Schiphol welke nog niet officieel in gebruik was. Tussen 15 april en 1 mei in datzelfde jaar reed de trein acht ritten waarbij medewerkers van reisbureaus kennis maakten met de nieuwe spoorverbinding terwijl er vanaf dat moment ook tickets verkocht konden worden aan klanten zodat ze een sluitende vervoer naar de luchthaven konden boeken vanaf diverse intercity-stations. Nadat de Westtak op 1 juni geopend werd, werd de trein in de normale diensteregling ingezet, alhoewel hij al op 16 mei in de normale dienst ging rijden. Reizigers naar het nieuwe Schiphol konden daarom ook een andere Koploper op hun traject verwachten. Op 25 augustus 1987 was de tijd gevlogen voor de KLM-livrei, en werd deze weer ingewisseld voor een geel/blauw NS-jasje.

In het tijdschrift Rail Magazine van november 2019 (nummer 369) is meer te lezen over de geschiedenis van de KLM Koploper, samen met het zusje met het treinstelnummer 4012 welke een Martinair-uiterlijk kreeg.

Foto: Bart van 't Grunewold
Foto: Bart van 't Grunewold

KLM