Oostenrijkse WESTbahn koopt 15 nieuwe KISS-dubbeldekkers

Treinbouwer Stadler gaat 15 KISS-dubbeldekkers voor de Oostenrijkse WESTbahn bouwen. Het contract omvat ook uitgebreid onderhoud. Met de huidige bestelling kan Stadler voor de derde keer treinen leveren aan WESTbahn, waarmee zij met succes de overhand hebben gehad op de Chinese concurrent CRRC.

Afgelopen dinsdag hebben WESTbahn, Stadler en Austrian Train Finance AG het contract getekend voor de levering van 15 zesdelige dubbeldekkertreinen. De orderwaarde voor de 15 KISS-treinen bedraagt ​​bijna 300 miljoen euro. De nieuwe Intercity-treinen voor de route Wenen-Salzburg vervangen de bestaande WESTbahn-vloot, die wordt verkocht aan Deutsche Bahn (DB). Peter Holding GmbH heeft een belang van 100 procent in Austrian Train Finance AG. Austrian Train Finance AG verhuurt de treinen aan WESTbahn tegen aantrekkelijke marktomstandigheden. Fullserviceservices omvatten ook preventief en correctief onderhoud, evenals hoofdonderzoeken en herzieningen. Met de nieuwe energiezuinige dubbeldekkertreinen en een geoptimaliseerde onderhoudsoplossing ontvangt de particuliere WESTbahn een hoog beschikbare vloot.

De China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) wordt door WestBahn ook gevraagd. Echter het complete pakket met het materieel, onderhoud en financiering is het Stadler gelukt om te winnen van CRRC.

Zoals eerder door WESTbahn in juli van dit jaar bekend werd gemaakt, verkoopt het de volledige bestaande treinvloot aan Deutsche Bahn (DB). Aangezien de WESTbahn-treinen van de eerste generatie nog geen goedkeuring hebben voor Duitsland en de tweede generatie moet worden aangepast van 160 naar 200 kilometer per uur, neemt Stadler ook de ombouw en toelating voor Duitsland over voor de 17 treinen die aan DB worden verkocht. De eerste aflevering van treinen van de WESTbahn-vloot wordt in december 2019 aan DB geleverd, de resterende treinen gaan naar DB na de levering van de nieuwe materieel, zoals gepland in 2021 volgens het leveringscontract.

Gelijk aan vorige treinen

De 15 zesdelige elektrische dubbeldekkers van het type KISS zijn identiek aan de WESTbahn-treinen die in 2017 in gebruik zijn genomen. De treinen bereiken een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Het comfort op de 526 stoelen komt overeen met dat van de eerste klasse in alle wagons's. De luxe standaard omvat ook aangename airconditioning, gescheiden toiletten, drempel-vrije toegang, een rolstoeltoegankelijk toilet, WiFi en reisinformatieschermen. De treinen zijn 150 meter lang, 2,8 meter breed en 4,59 meter hoog.

Foto: David Gubler (Wikipedia)
De voormalige KISS-dubbeldekstreinen van de Westbahn. De nieuwe zullen dezelfde livrei krijgen.
(Foto: David Gubler (Wikipedia))

Derde levering voor de WESTbahn

De WESTbahn heeft al twee keer treinen besteld bij Stadler: sinds 2011 rijden zeven dubbeldekkers van KISS op de route Wenen-Salzburg. Hoge beschikbaarheid en stipte treinen leidden snel tot een toenemende vraag. Daarom bestelde de WESTbahn in december 2014 nog tien KISS-stellen om de halfuursdienst op de intercityroute Wenen-Salzburg te introduceren.

'Discriminatie op spoorwegmarkt'

Westbahn liet eerder weten dat 'het worstelde met discriminatie op de Oostenrijkse spoorwegmarkt'. Hierbij werden ze belemmerd door beleidsbeslissingen, vertragingen en kostenstijgingen. De private vervoerder heeft acht jaar sinds de lancering van de dienst Wien - Salzburg in december 2011 grote verliezen veroorzaakt, met een constante behoefte aan nieuw kapitaal.

Om toch door te gaan als vervoerder heeft Westbahn haar vloot in de etalage gezet, omdat andere exploitanten op zoek waren naar moderne voertuigen met hoge capaciteit. Omdat ze een particuliere onderneming zijn, is het mogelijk om nieuwe treinen zonder een aanbesteding te bestellen. Uiteindelijk was het de DB die interesse had in een vloot van 17 treinstellen voor inzet op de route: op de route Dresden - Berlijn - Oranienburg - Rostock.