Aanstaande vrijdag tot en met zondag geen verkeer mogelijk bij Amsterdam Zuid

In de nacht van 1 op 2 november vinden er werkzaamheden plaats bij station Amsterdam Zuid. Er wordt een gigantisch betonnen dek door de A10 en het spoor geplaatst. Hierdoor is er geen treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI op vrijdag 1 en zaterdag 2 november mogelijk. Ook de A10 bij Amsterdam Zuid is die periode afgesloten voor wegverkeer.

Het nieuwe dek van drie miljoen kilo, zeventig meter lang, twaalf meter breed en twee meter hoog, gaat deel uitmaken van het dak van een nieuwe reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid. Deze passage wordt ook de Brittenpassage genoemd. Tegelijkertijd is het een spoordek waarover treinen rijden. De passage zorgt voor meer capaciteitsruimte voor station Amsterdam Zuid, wat gezien de drukte geen overbodige luxe is. De dakdelen die daarvoor nodig zijn worden dwars door de A10 en het bestaande spoor op hun plek worden geschoven.

Plaatsing

Bouwmanager Arif Kafa legt uit hoe het plaatsen van het kolossale dek te werk gaat: "Nadat het betonnen dek tegen het talud van de A10 is geschoven, kan op vrijdagavond om exact 23.30 uur de grote verschuiving beginnen. Tegen die tijd hebben we een gat van 85 meter in de weg en het spoor gemaakt. Het asfalt van de A10, het spoor en de grond eronder zijn dan verwijderd, precies ter hoogte van het betonnen dek dat klaarligt langs de Arnold Schönberglaan."

In het verlengde van het dek zijn vier schuifbalken aangelegd die steunen op eerder aangebrachte funderingspalen waarover het betonnen gevaarte naar zijn definitieve plek zal schuiven. Dit gaat met een snelheid van 7 meter per uur. "Deze balken staan in contact met vier cilinders die worden aangedreven door een hydraulische pomp. Die duwen het dek over de balken, waarbij ze met het dek meebewegen. De pompen worden op afstand bestuurd door specialisten, die er overigens wel met hun neus bovenop staan."

Hij vervolgt: "Via spiegels (prisma’s) op het dek, die door middel van een laserstraal precies de coördinaten doorgeven, kunnen zij monitoren of het dek gelijkmatig en waterpas over de balken schuift". Uiteindelijk moet  de verhuizing in zeven uur plaatsvinden waarna het kolos om 6:30 op zijn plek moet liggen. Vanaf dat moment moeten de bouwers weer aan de slag om alles weer in de oude situatie terug te brengen zodat er op maandag weer zowel trein- als autoverkeer kan rijden over de drukke verbindingsroute van Amsterdam.

Webcam

Het is mogelijk om het inschuiven live bij te wonen. Maar ook zal er een webcam worden geplaatst die 24 uur per dag laat zien wat er op de bouwplaats gebeurd en hoever het dek is ingeschoven.

Reisadvies

Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is op vrijdag 1 en zaterdag 2 november niet mogelijk. Reizigers rijden om via Amsterdam Centraal en reizen naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI met de metro. Op zondag 3 november rijdt er beperkt treinverkeer van en naar Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Raadpleeg voor vertrek dus de reisplanner en houd rekening met extra reistijd.

Ook het wegverkeer ondervindt hinder vanwege afsluitingen en omleidingen. Meer informatie hierover vind je op de website Zuidas.nl.

Archieffoto: TahR78
Archieffoto: TahR78