Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

NS steeds vaker op tijd in de herfst

De NS slaagt er steeds beter in om treinen tijdens de herfst op tijd te laten rijden. In 2015 was 12,6% van de treinen tijdens de herfst vertraagd. Vorig jaar was nog maar 8,8% van de treinen te laat. Dat blijkt uit cijfers die het Algemeen Dagblad van de NS heeft gekregen.

In de herfst rijden meestal de minste treinen op tijd van het hele jaar. Vallende bladeren in combinatie met regen zorgen voor gladde sporen, waardoor treinen een veel langere remweg krijgen. Ook slijten de wielen in de herfst sneller, waardoor treinstellen in de herfst sneller onderhoud nodig hebben.

Het weer valt mee

Toch zorgt de herfst de afgelopen jaren in mindere maten voor problemen. "Het belangrijkste is dat het weer meevalt", vertelt Mischa van der Haar (analist bij NS) tegenover het Algemeen Dagblad. De verwachting is dat dit jaar het opnieuw beter gaat dan voorgaande jaren. Ook reizigersvereniging Rover zegt tegenover de krant te zien dat treinen in de herfst én winter steeds beter op tijd rijden.

Aangepaste dienstregeling

Om treinen beter op tijd te laten rijden past NS sinds een aantal jaar sommige treintijden in de herfst aan. Het gaat dan om trajecten waarbij NS weet dat treinen in de herfst meer tijd nodig hebben. Dit jaar gaat het om 15 trajecten waarbij NS de reistijden licht gewijzigd heeft, meestal slechts één minuut.

Sandite

Daarnaast zijn er een aantal treinen die Sandite op de rails spuiten. Sandite is een soort gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel die de rails stroever moet maken. Er worden in totaal 12 treinen ingezet die Sandite op de rails spuiten. Hierdoor worden er op enkele trajecten in plaats van een modernere SNG-Sprinter een oudere SGM-Sprinter ingezet.

Eén herfststorm

Alle inspanningen, gecombineerd met gunstige weersomstandigheden, zorgen ervoor dat de stiptheid de afgelopen jaren verbeterd is. "Afgelopen jaren hadden we elke herfst slechts één storm. Als dat er meer waren, zou het simpelweg niet lukken de prestaties zodanig te verbeteren", zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze in het AD.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: Treinreiziger