Keolis onthult twee namen voor zijn treinstellen

Sinds enkele dagen rijden er bij Keolis Blauwnet twee treinstellen die voorzien zijn van namen. Het gaat om de treinstellen die voorzien zijn van de namen Cees Anker en Bert Boerman. Deze personen hebben bijgedragen aan de concessie van Keolis.

Cees Anker, voormalig algemeen directeur van Keolis Nederland, en Bert Boerman, gedeputeerde voor de portefeuille Mobiliteit, Water en Klimaatadaptie van de provincie Overijssel, hebben afgelopen vrijdag hun ‘eigen trein’ onthuld die in de provincie Overijssel rijdt.

Symbolisch cadeau

Tot 1 juli van dit jaar vervulde Anker de functie van algemeen directeur bij vervoerder Keolis. "Tijdens zijn afscheidsreceptie ontving hij namens Keolis Blauwnet het symbolische cadeau dat één van de treinen naar hem vernoemd wordt. Anker werd in februari 2012 CEO van de onderneming. Onder zijn leiding is Syntus een zelfstandige dochteronderneming geworden van de Keolis Group en is er door succesvol in te schrijven op aanbestedingen substantiële groei gerealiseerd.", schrijft Keolis in een nieuwsbericht op hun website.

"Cees Anker heeft gedurende zijn loopbaan een belangrijke bijdrage geleverd aan het openbaar vervoer in Oost-Nederland, waarvan deze door de reiziger hoog gewaardeerde lijnen deel van uitmaken. Het is dan ook zijn verdienste dat wij een trein naar hem vernoemen”, laat Emile Broersma, directeur Rail en Operations Support bij Keolis Nederland, weten op de site van het vervoersbedrijf.

Verrassing

De onthulling van de ‘Bert Boerman-trein’ bleef tot het laatste moment een verrassing. Broersma vertelt hierover: "Bert Boerman levert in zijn functie als gedeputeerde een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe vervoersstromen in Overijssel. De eerste regionale Intercity op het traject Zwolle-Enschede is daar het toonbeeld van."

Tweede Intercity

De ambitie van Keolis is dat er in de toekomst nog een tweede intercity zal gaan rijden. Echter is dit enkel mogelijk door een verdubbeling van het spoor tussen Zwolle en Enschede. Hierbij zou de spoorlijn wel doorgetrokken kunnen worden naar Münster.

Foto: Keolis
Foto: Keolis