Vanaf september vernieuwde treinen in het Noorden en Achterhoek

Vanaf september zal de treinenvloot van Arriva in Friesland en Groningen, en in de Achterhoek een nieuwe stijl krijgen. Geleidelijk zullen de treinen een bekende rode jasje kwijtraken om vervolgens een mooi groen jasje met kleurtinten te krijgen. Ook zal het interieur worden aangepast.

Twee jaar geleden werd bekend dat Arriva de spoorconcessie in het Noorden heeft gewonnen en tot 2035 op het spoor mag blijven rijden. Dit betekent wel dat de treinen vernieuwd zullen worden, waarvan de voorbereidingen nu plaats vinden. Zo zullen er straks in het noorden ook achttien nieuwe WINK-treinen rijden, dit zijn treinen met een duurzame dieselmotor die gebruik maakt van 'blauwe diesel' en beschikt over een batterijpakket. De WINK is afgeleid van de bekende FLIRT die op het spoor rijdt.

Blauwe diesel

Zowel de Gelderse treinen als de nieuwe WINK’s maken gebruik van moderne dieseltechniek. Ze rijden op blauwe diesel, welke ook beter bekend staat als duurzame diesel. Om ze nog schoner te laten rijden wordt er tevens nog eens Ad-Blue aan toegevoegd. Dit is een mengsel van ureum en gedemineraliseerd water. Volgens ProRail leidt de combinatie van nieuwe technieken tot "minder fijnstof-, stikstof-, en zwaveluitstoot".

Voordat ze deze dieseltechniek in het noorden van het land kunnen gebruiken moet het emplacement in Leeuwarden, waar de dieseltrenen nu tanken, aangepast worden zodat ook de WINK-treinen hier dan uiteindelijk hun brandstof gaan halen.

WINK-treinen

"De nieuwe WINK’s moeten eerst worden getest, voordat ze in de nieuwe dienstregeling kunnen worden opgenomen", blijkt uit een aanvraag van ProRail die de gemeente Leeuwarden deze zomer heeft ontvangen.  Volgens ProRail moet "op korte termijn" alles voorbereid worden voor deze tests. het is nog niet bekend waneer deze plaats zal vinden, en ook is nog niet bekend waneer de eerste WINK de Nederlandse grens overkomt.

Nieuwe concessie

Met de nieuwe concessie zullen er straks ruim 2.000 extra zitplaatsen in de treinen beschikbaar komen. Dit komt mede doordat de frequentie van het aantal treinen tussen Leeuwarden en Groningen verhoogd zal worden. Daarnaast zullen de treinen ook voorzien worden van een vernieuwd reisinformatiesysteem die aan kan geven op welke plek het druk is in de treinen.

De concessie levert Arriva een contract op van 1,6 miljard euro. Ook de werkplaats in Leeuwarden, welke eigendom is van Stadler, profiteert hier van van 200 miljoen euro.

Foto: Arriva
Een voorbeeld van de gerefurbishde GTW-trein van Arriva, welke tevens in een nieuw jasje gestoken zal worden.

Foto: Arriva
Een voorbeeld van de nieuwe FLIRT voor Arriva die vanwege de batterij ook de WINK genoemd wordt..
Foto's: Arriva