Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

NS: Spoor naar Zandvoort kan capaciteit niet aan tijdens toekomstige evenementen

Met het oog op de verwachte komst van een Formule 1-race in Zandvoort en andere evenementen wil de NS meer treinen kunnen laten rijden naar de kustplaats. De plannen van de NS zijn om maximaal 12 treinen per uur te laten rijden, echter de stroomcapaciteit van de bovenleiding van deze spoorlijn zou niet toereikend zijn.

De NS heeft bij ProRail aangedrongen op een aanpassing van de bovenleiding van het spoor naar Zandvoort aan Zee. Dat blijkt uit het Besluit Dienstregeling NS 2020 dat maandag is gepubliceerd. Spoorbeheerer ProRail bevestigt dat de spanningscapaciteit 'volstrekt ongeschikt' is voor de extra treinen. "Het optrekken en afremmen van meer en langere treinen vergt véél stroom. Zes treinen per uur is het maximaal haalbare", zegt een woordvoerder van ProRail.

Al eerder heeft ProRail tijdens een proef geprobeerd om acht treinen per uur te laten rijden, echter zorgde dat direct voor problemen. ProRail kan in juni meer duidelijkheid geven over mogelijke aanpassingen.

Tien maal zoveel reizigers

De NS verwacht tijdens een Formule 1-weekend zeker 50.000 passagiers per dag, zo blijkt uit berekeningen. Momenteel doen er per dag ongeveer 5.000 reizigers het station van de badplaats aan. Om de capaciteit tijdens het evenement op te vangen heeft de NS momenteel een grove schets ontworpen voor een aangepaste dienstregeling, die de race-fans moet kunnen vervoeren tussen Amsterdam, Haarlem en Amsterdam.

In de situatie, waarbij er niet naar de spanningscapaciteit wordt gekeken, is er sprake van twaalf treinen per uur. De intercity’s vormen dan een lengte van tien rijtuigen, de sprinters zouden zelfs uit twaalf rijtuigen bestaan. Daarmee kan NS per uur gemiddeld tussen de 12.500 en 15.000 bezoekers naar Zandvoort aan Zee brengen.

ProRail stelt dat er meer complicaties zijn dan de beperkte spanningscapactiteit. Het station van Zandvoort telt slechts twee perrons, voor uitbreiding naar een derde perron lijkt weinig ruimte. Elke trein moet bij de aankomst op Zandvoort weer na enkele minuten weer keren. Ook zal bij twaalf treinen per uur de overweg bij Overveen bovendien vrijwel permanent gesloten zijn. "Er passeren dan heen en terug immers 24 treinen per uur. Per trein zijn de bomen al snel een minuut dicht."

Extra spanningscapaciteit

De stroomvoorziening heeft de afgelopen jaren vaker voor problemen gezorgd. Zo wilde NS per dienstregeling 2017 het aantal treinen tussen Leeuwarden en Meppel uitbreiden tot vier stuks per uur, echter kon de capaciteit de extra trein niet aan. Na technische aanpassingen van ProRail konden de gewenste treinen in 2018 alsnog rijden.

Ook bij vervoerder Keolis moest ProRail het onderstation tussen Zwolle en Enschede aanpassen om een extra intercity op het traject toe te laten. De Flirt-treinen die de vervoerder in augustus vorig jaar liet rijden bleken eerder extra stroom nodig te hebben voor het optrekken en afremmen.

Ook in de toekomst verwacht de spoorbeheerder problemen op het spoor met de inzet van extra treinen. De oplossing hiervoor is dat het aantal onderstations, die de spanning naar de bovenleiding brengen, uitgebreid moet worden. Ook zal het in de toekomst nodig zijn om over te schakelen op 3 kV spanning, waar momenteel nog 1,5 kV wordt gebruikt. Echter is dit geen geringe klus omdat de treinen van nieuwe apparatuur moeten worden voorzien.

Foto: Vladimir Menkov
Het station van Zandvoort, die met het oog op toekomstige evenementen, zoals de verwachte F1-race  extra capactiteit moet kunnen bieden om de reizigersstroom aan te kunnen. (Foto: Vladimir Menkov)