ProRail tekent eerste contract voor vernieuwing spoor rond Sloterdijk

De komende jaren gaat het spoor tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk op de schop, met als doel de capaciteit van het spoor te verhogen. ProRail heeft laten weten de eerste contracten inmiddels te hebben getekend voor deze operatie.

Station Amsterdam Centraal is één van de drukst bezochte stations in Nederland. Het aantal reizigers groeit van ongeveer 185.000 per dag zal volgens verwachting in 2030 ongeveer 270.000 reizigers tellen. Om deze groei bij te kunnen houden moet de capaciteit ook vergroot worden. Daarom komen er nieuwe gelijkvloers kruisende corridors en worden er de komende jaren wissels en spoor aan de oostkant van het station vernieuwd. Met de vrijgekomen capaciteit kunnen er in de toekomst ook tien-minuten treinen gaan rijden.

Voor station Sloterdijk zal er een nieuw ontwerp komen voor 10 wissels en het opschuiven van lagergelegen perrons. Het spoor tussen Haarlem - Alkmaar en Schiphol moet daardoor robuuster worden. Ingenieursadviesbureau Sweco gaat voor ProRail planstudies opstellen en adviseren over dit project. ProRail en advies- en ingenieursbureau Movares hebben hiervoor een samenwerkingscontract getekend.

Foto: Willem_90 (Wikipedia)
Archieffoto: Willem_90 (Wikipedia)

Bron: ProRail