ProRail: Bredere samenwerking nodig voor bestrijding van problemen door afwisselende klimaat

De komende jaren zal het klimaat steeds meer grip krijgen op het spoor. Met name zal het afwisselende klimaat ervoor zorgen dat de dienstregeling op het spoor vaker verstoord wordt, laat de Telegraaf weten. Met name zorgen koud, heet, nat weer en bliksen en storm steeds vaker voor ontregelingen op het spoor.

ProRail wil in de toekomst minder afhankelijk worden van verstoringen door het klimaat. "Brussel betaalt om beter voorbereid te zijn op de toekomsr", bevestigt spoorbeheerder ProRail aan De Telegraaf. "Deze maand start het onderzoek in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Ierland en Denemarken. Het duurt een jaar", meldt de woordvoerder. De bedoeling is dat er een aantal spoorwegdeskundigen uit diverse delen van Europa bij elkaar komen waarbij kennis en ervaring wordt uitgewisseld om de verschillende klimaatsproblemen te bespreken waar de landen last van hebben

"Samen komen we tot een plan van aanpak over de beste opties en de meerkosten, dat we als advies aan onze ministeries voorleggen." Het doel van het project is dat er zoveel mogelijk treinen op tijd zullen rijden. "De trein staat nu vooral door externe factoren onder druk.”

Cijfers 2018

Uit cijfers van ProRail in 2018 is gebleken dat 'derden-storingen', waar het weer, aanrijdingen en suïcides onder vallen, verantwoordelijk waren voor 37% van de verstoringen op het spoor in de hinderklasse 1 en 2. Hierdoor hebben reizigers veel te kampen met uitval van treinen of vertragingen.

Volgens de spoorbeheerder ging het om 732 grote incidenten, waarbij er in vergelijking met het voorgaande jaar een lichte daling was (773 in 2017). Met de bestrijding van derden-storingen tegen weersinvloeden ziet de spoorbeheerder een nieuwe uitdaging, schrijven ze in de Telegraaf.

Volgens de woordvoerder is het nodig om systemen anders in te richten en overal slimme sensoren te gebruiken zodat er tijdig kan worden gewaarschuwd. Momenteel doet ProRail al proeven met dergelijke sensoren om zich goed op de toekomst te kunnen voorbereiden. „IJzeren rails vinden hele lage en hoge temperaturen niet fijn. Daar moet preventief onderhoud op worden aangepast en dat geldt ook voor wisselverwarming en koeling”, noemt hij als voorbeeld.

Archieffoto: Bjarne Kosmeijer
Archieffoto: Bjarne Kosmeijer (Flickr; Creative Commons)