Vier partijen bundelen kracht voor aanleg ERTMS tussen Brussel, Parijs en Londen

Er wordt ingezet op de aanleg van een samenwerkend ERTMS-beveiligingssysteem op de sporendriehoek tussen Parijs, Brussel en Londen. Afgelopen donderdag kwam het management van vier verschillende spoororganisaties tijdens een bijeenkomst in Parijs bijeen om hun krachten te bundelen.

Michel Boudoussier, hoofdman van Kanaaltunnel-exploitant Getlink, Dyan Crowther, HS1 CEO, Patrick Jeantet, SNCF-Réseau President en Luc Lallemand, CEO van Infrabel zullen samen gaan werken om de inzet van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op hun spoornetwerken mogelijk te maken.

Drukke routes

De sporendriehoek tussen Londen, Parijs en Brussel is een van de drukste internationale Europese routes. De inzet van ERTMS moet uiteindelijk gaan zorgen voor verbeterde interoperabiliteit en betere punctualiteit, waarbij uiteindelijk de verouderde beveiligingssystemen uit het veld zullen worden geruimd.

Tijdens hun vergadering heeft het viertal het besluit genomen om het ERTMS-beveiligingssysteem op de hogesnelheidslijnen die Londen, Parijs en Brussel met elkaar verbinden aan te laten leggen. Het  doel is om expertise te delen, een gelijkwaardig technisch systeem te selecteren en te werken aan een gemeenschappelijke aanleg ervan.

Foto: Lars Steffens
Foto: Lars Steffens