ProRail stimuleert goederenvervoer in samenwerking met Baltic Rail

ProRail en Baltic Rail hebben aangegeven samen te werken om het spoorgoederenvervoer verder te stimuleren. Dat maakte ProRail-topman Pier Eringa van ProRail maandag bekend in Letland. Hij is daar samen met Koning Willem-Alexander op staatsbezoek.

Eringa: "ProRail en Baltic Rail hebben de gezamenlijke ambitie om de reistijd de komende jaren verder te verkorten. Op termijn moet een goederentrein de 1.800 km tussen de Nederlandse en de Baltische havens in 22 uur af gaan leggen. En een slaaptrein 12 uur."

Keurmerk

Vorig maand bleek al dat China graag met ProRail wil samenwerken. Pier Eringa: “Als ProRail lopen wij internationaal voorop op het gebied van data, innovatie en kennisontwikkeling. Delegaties vanuit de hele wereld staan hier op de stoep om van ons te leren. In het buitenland kijkt iedereen vol waardering naar het Nederlandse spoornetwerk en staat het 'keurmerk ProRail' voor topkwaliteit”.

Uitbereid netwerk aan sporen

"Het stimuleren van het goederenvervoer per spoor is een topprioriteit voor ProRail. We zien dat er meer goederen over het spoor wordt vervoerd. Dat is een goede zaak. Het spoor is immers een van de duurzaamste manieren van vervoer. Zo rijden de meeste treinen elektrisch en is daardoor de CO2-uitstoot laag ten opzichte van bijvoorbeeld de vrachtwagen of boot".

Vanuit Nederland lopen drie belangrijke Europese goederenverbinding door Europa. Een belangrijke verbinding is Rijn - Baltische Staten. Deze loopt via de havens van Rotterdam en Amsterdam via Duitsland, naar Polen, Tsjechië en de Baltische Staten. Het voordeel van het Europese ERTMS-beveiligingssysteem zorgt ervoor dat er geen variteit aan systemen in verschillende landen is, en zorgt voor een geharmoniseerde samenwerking tussen alle landen.

Ook de "Nieuwe zijderoute” naar China is de afgelopen jaren uitgebreid in Europa  Het transport per spoor zal namens de informatie van de Chinese autoriteiten tot drie dagen sneller zijn dan transport via het water.

Meer goederen, meer samenwerken

ProRail verwacht dat het vervoer over het spoor nog flink groeit. In 2030 bijvoorbeeld, wordt er vanuit de Rotterdamse havens niet 25 maar ongeveer 70 miljoen ton via het spoor verder vervoerd. Dat zijn zes keer zo veel zeecontainers. De logistieke puzzel wordt daarmee ook complexer, zegt de spoorbeheerder: "Want er kunnen misschien wel 50 partijen betrokken zijn bij een hele ‘goederentransportketen’. Dat vraagt dus nauwe afstemming, goede afspraken en heldere informatie over en weer."

Foto: Bert Hollander (Flickr; Creative Commons)
Een goederentransport vanaf de Amsterdamse haven naar China. De locomotief wordt achterop geduwd over het sporenemplacement van de haven. (Foto: Bert Hollander (Flickr; Creative Commons))