NS neemt handtekeningen in ontvangst tegen extra kosten bij opladen chipkaart aan balie

Zeven NS-servicemedewerkers overhandigden maandagmorgen de handtekeningen van collega’s en reizigers die tegen de invoering van servicekosten bij de NS-servicebalie zijn. Vanaf maandag 2 juli 2018 wil de NS bij haar servicebalies vijftig eurocent servicekosten extra voor het laden van saldo op de OV-chipkaart in rekening brengen.

De NS benadrukt zelf dat deze servicekosten niet gelden voor rolstoelgebruikers, reizigers ouder dan 75 jaar of reizigers met een visuele beperking.

Koen Sueters, directeur Service en Operatie bij NS: "Het was een open gesprek met betrokken collega’s. Ik begrijp dat niemand enthousiast wordt van servicekosten, we willen allemaal het beste voor onze reizigers. Maar het beste doen, betekent soms ook keuzes maken. De servicebalie is een erg kostbaar kanaal voor simpele transacties, terwijl er goede alternatieven zijn. Dat is zonde"

Sueters vervolgt: "We willen stimuleren dat reizigers voor eenvoudige handelingen vaker gebruikmaken van de automaten of dit online regelen. Dat geeft collega’s de ruimte om steeds meer gevraagd en ongevraagd service te verlenen in het station. Bijvoorbeeld hulp bij het kopen van kaartjes of het laden van saldo bij de kaartautomaat. Aan de servicebalies blijven we kosteloos hulp verlenen bij bijvoorbeeld reis- en abonnementsadviezen en het beantwoorden van dringende of ingewikkelde vragen."

Zelf saldo opladen

Bij alle kaartautomaten op de stations en bij lokale verkooppunten kunnen reizigers zonder extra kosten zelf hun OV-chipkaart opladen. Op stations kan dat met muntgeld. Daarnaast kan online saldo gekocht worden of automatisch opladen worden aangevraagd. De komende maanden informeert de NS treinreizigers extra over de mogelijkheden om zelf saldo te laden, onder andere via folders bij de balies. Ook op een aantal stations worden er studenten ingezet die reizigers kunnen helpen met het plaatsen van saldo op een ov-chipkaart.

Nog meer alternatieven

De NS zit niet stil om saldoloos-reizen mogelijk te maken voor treinreizigers. Daarom introduceert de NS na de zomer NS Flex. Daarmee kan je met de ov-chipkaart in het hele openbaar vervoer reizen, maar betaal je met een factuur achteraf. Ook het kopen van losse kaartjes, bijvoorbeeld als e-ticket op je mobiele telefoon, blijft mogelijk. Deze kunnen met iDEAL of creditcard afgerekend worden via de website van de NS.

Foto: NS
Foto: NS