Veel bekijks bij plaatsen spoortunnel in Deventer-Colmschate

Het plaatsen van de nieuwe tunnelback bij Deventer-Colmschate trekt veel bekijks. Dit weekend wordt er door ProRail en een aannemer hard gewerkt om een nieuwe tunnelbak van 5 miljoen kilogram onder het spoor te plaatsen. Dit gaat met succes en de verplaatsing gaat gepaard met vele publiek die op een speciale tribune de werkzaamheden kunnen aanschouwen.

Voor ProRail is het inmiddels een gewoonte om bij grote werkzaamheden op een vaste locatie een tribune te plaatsen."We doen dat steeds vaker", zegt een woordvoerder van ProRail. "We doen dit voor de mensen en willen hen erbij betrekken."

Onderdoorgang

De onderdoorgang wordt gerealiseerd zodat het verkeer straks niet meer hoeft te wachten voor de slagbomen, en dan onder het station door kan rijden. Naar verwachting moet de tunnel in 2019 klaar zijn. "Met al die opstoppingen was het hard nodig. Het is een goede investering van de gemeente en ProRal." zegt een omwonenden tegenover RTV Oost.

De plannen voor de onderdoorgang liggen waren al bedacht tijdens de aanleg van de wijk Colmschate "Tijdens de aanleg van de woonwijk Colmschate, in de jaren 70, was er al het plan om in de toekomst een tunnel aan te leggen onder het spoor. Daarom is de huidige overweg destijds in een ‘slinger’ aangelegd: in de toekomst zou deze dan rechtgetrokken kunnen worden. Dankzij deze planning is er ruimte om de tunnel aan te leggen én tegelijkertijd de overweg zoveel moelijk in gebruik te laten. Daardoor blijft de overlast tijdens de werkzaamheden zo beperkt mogelijk." aldus ProRail op hun website.

Ook zal met de verlegging van de weg het stationsgebied voor een deel geingericht worden met meer groen.

Treinverkeer

Het treinverkeer heeft wel last van de werkzaamheden tijdens dit weekend. Tot maandagmorgen vijf uur gaan de werkzaamheden door en dat betekent dat het treinverkeer tussen Deventer en Twente gestremd is.

Archieffoto: Treinenweb
De overweg van Deventer-Colmschate (Foto: Still frame video TreinenwebTV)

Foto: ProRail
Foto: ProRail