Bodem onder Kamperlijntje slechter dan gedacht

De problemen met de onstabiele ondergrond op het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen zijn zo erg, dat er naar alle waarschijnlijkheid nooit met 140 kilometer per uur kan worden gereden. Uit onderzoek is gebleken dat de bodem te zacht is, en dat het verstevigen ervan onbetaalbaar zou zijn.

Deze onthulling deed wethouder Gerrit Jan Veldhoen van kampen op basis van het nog niet gepubliceerde onderzoek van ProRail. Daarmee is er nog steeds geen duidelijkheid voor station Stadshagen in Zwolle die tot op heden nog steeds gepasseerd wordt door de treinen van Keolis.

Zwolle Stadshagen

Nu er geen mogelijkheiden zijn om de bodem aan te pakken moet er nu worden gekeken naar alternatieve maatregelen om zonder de oorspronkelijk te behalen snelheid toch op het tussengelegen station te kunnen stoppen. Hierin wordt momenteel onderzoek naar gedaan. Zo is al een idee geopperd om de keertijd in Kampen en Zwolle te verminderen, zodat Zwolle Stadhagen uiteindelijk toch defintief in gebruik kan worden genomen.

Ook is er nagedacht om efficiënter gebruik te maken van het spoor zoals het tijdig optrekken en tijdig de remmen inzetten. Vooralsnog is er nog niet duidelijk welke maatregelen er zullen worden genomen om een stipte dienstregeling op het 12 kilometer lange spoorlijntje te kunnen voeren.

Kostenpost

De huidige resultaten van het onderzoek zijn nog niet aan het publiek gepresenteerd, maar werden al wel in een kleine kring gepresenteerd tegenover de diverse betrokken partijen. Wethouder Veldhoen vertegenwoordigde daar de gemeente Kampen. Volgens Veldhoen zou de versteviging van de spoorlijn tientallen miljonenen euro's kosten. “Dat is een kostenpost die we niet kunnen realiseren."

De betrokken partijen hopen op 1 juni meer duidelijkheid te kunnen geven over de toekomst van het Kamperlijntje en de opening van station Zwolle Stadshagen.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb