Staatssecretaris ziet geen reden forse investering HSL-lijn

Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur) ziet voorlopig geen reden om fors te gaan investeren in de HSL-lijn. Volgens NS en ProRail is er veel geld nodig om in de toekomst de prestaties van de spoorlijn op peil te houden.

“Ik hoor de oproep om extra investeringen in het HSL-spoor. Op dit moment heb ik 60 miljoen gereserveerd voor concrete maatregelen die op korte termijn aantoonbaar effect hebben voor de reiziger. Voor andere wensen heb ik nog geen onderbouwd verzoek ontvangen”, laat ze in een reactie weten.

De spoorbedrijven vrezen dat de prestaties op de HSL in 2018 onder druk komen te staan. De stiptheid, zitplaatskans, en klanttevredenheid zullen vermoedelijk gaan dalen. De verwachting is dat NS niet de beloofde reizigerspunctualiteit op de HSL kan realiseren. Volgens NS en ProRail komt dat door de introductie van de Eurostar en de IC Brussel op de HSL. De bedrijven benadrukken dat het steeds drukker wordt op de HSL. In feite komen er op het drukste traject (Schiphol – Rotterdam) van de HSL nauwelijks treinen bij. Alleen twee ritten van de Eurostar zijn nieuw. De Intercity Brussel vervangt tussen Amsterdam en Rotterdam een Intercity Direct rit.

Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op het regulier spoor worden verwacht, stellen NS en ProRail. NS en ProRail willen over de plannen in gesprek met het ministerie. Hoe hoog de kosten oplopen is niet bekend. Ingewijden noemen in NRC Next een bedrag van 700 miljoen euro. Van Veldhoven noemt de bedragen die rondgaan “ontzettend groot”. Ze heeft geen extra geld beschikbaar. “De bestaande financiële kaders zijn leidend.”

Ze wil ook dat reizigers zo weinig mogelijk last hebben van de komst van de nieuwe treindiensten op de HSL. “Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden is al jaren de planning – ook van NS zelf.” Het mag niet zo zijn dat de reiziger “langdurig last” krijgt van de komst van de nieuwe treinen. Onderzoekers adviseren om startpunt Amsterdam Centraal te heroverwegen (in plaats van de geplande eindstop op Amsterdam Zuid), en eventueel de Thalys op de HSL te vertragen. Ook marge in de dienstregeling kan helpen, en het derde level van ERTMS. Volgens Treinenweb zou dit als voordeel bieden dat treinen nog dichter op elkaar kunnen rijden, en dat losgekoppelde rijtuigen van een trein direct worden opgemerkt.  "Dit laatste is overigens nooit gebeurd op de spoorlijn, maar is wel voorzien in de derde versie van het beveiligingssysteem", aldus een redacteur.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger