Tienminutentrein Schiphol - Nijmegen op zijn vroegst in 2022

Vanaf december heeft Amsterdam -  Eindhoven officieel de primeur met de dagelijkse tienminuten trein. Andere trajecten zullen volgens ProRail nog zeker 5 jaar geduld hebben. Schiphol - Nijmegen is waarschijnlijk het eerst volgende traject dat aan de beurt komt.

"Op dit moment worden nut en noodzaak, timing en maatregelen voor een verbeteraanpak onderzocht voor eventuele volgende corridors", zegt ProRail woordvoerder Anna Kodde. "Het gaat dan als eerst om de corridor Schiphol- Nijmegen". Toch is frequentie verhoging op die corridor nog ver weg. Zo is de infrastructuur op dat traject nog niet geschikt om meer treinen te verwerken. Zo is Driebergen-Zeist een knelpunt en moet ook de opstelcapaciteit worden uitgebreid, zegt ProRail.

Dienstregeling 2022

Ans Rietstra, directeur Projecten bij ProRail, zou het liefst voor 2020 zien dat op een eerst volgend traject de tienminuten trein wordt uitgerold. Maar dat is niet mogelijk, zegt topman Pier Eringa. “We moeten eerst de besluitvorming doen, dan het spoor aanpassen en andere maatregelen doorvoeren. Dat gaat echt niet lukken voor 2020” legt hij uit. Woordvoerder Anna Kodde beaamd dat. “Frequentieverhoging op het traject Schiphol-Nijmegen zal op zijn vroegst starten vanaf dienstregeling 2022. Dat zal afhankelijk zijn of de infra op dat moment gereed is”.

Amsterdam - Eindhoven

Voorlopig blijft Amsterdam - Eindhoven dus het enige traject waar elke tien minuten een trein gaat rijden. Die frequentieverhoging wordt in december doorgevoerd, na jaren van uitstel. Daarvan geldt overigens: 4x per uur rechtstreeks, en 2x per uur met overstap. De gedachte is dat reizigers met frequenties als iedere tien minuten een trein de dienstregeling vergeten en zonder op de klok te kijken naar het station komen. Op de A2 corridor Amsterdam - Eindhoven moet de nieuwe aanpak 15% meer zitplaatscapaciteit opleveren.

Programma Hoogfrequent Spoor

De tienminutentrein maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Een programma dat aanvankelijk op vier belangrijke corridors voor 2020 zou worden uitgerold. Maar door politieke bezuinigingen is het inmiddels meerdere keren uitgesteld. Het is nu de bedoeling dat voor 2030 spoorboekloos rijden op de belangrijkste trajecten een feit is.


Station Schiphol

Bron: Treinreiziger