ProRail: "Stiptheid HSL wordt mogelijk toch gehaald"

Mogelijk gaan ProRail en NS dit jaar toch de afgesproken norm halen op de hogesnelheidslijn. Dat meldt de spoorbeheerder ProRail woensdag. Met name in het derde kwartaal zijn er minder treinen uitgevallen.

Volgens ProRail directeur John Voppen ligt het twaalf maandelijks gemiddelde op de hogesnelheidslijn nu precies rond de afgesproken norm. “De ene dag komt het gemiddelde net boven de afgesproken norm uit, de andere dag net onder de norm” zegt hij. Het zal vooral van het vierde kwartaal afhangen of de gemaakte afspraken wel of niet worden gehaald. “Vorig jaar hadden we in november een slechte maand, en deden we het in december goed”.

Derde kwartaal

Volgens de spoorbeheerder werken alle HSL-partijen nu beter samen om de prestaties te verbeteren. “Dat lijkt in de derde kwartaal zijn eerste vruchten te hebben afgeworpen. Maar ik ben voorzichtig met definitieve conclusies” zegt Voppen. ProRail en NS worden tegenwoordig op dezelfde norm afgerekend. Vooral voor NS kunnen de gevolgen groot zijn als de afspraken niet worden gehaald. In het regeerakkoord staat opgenomen dat NS het vervoer op de HSL kwijt raakt als voor de derde keer op rij de afspraken niet worden gehaald. NS heeft tot nu toe twee keer de HSL-afspraken niet weten te realiseren.

Infraspeed

ProRail topman Pier Eringa stelde in mei voor om het beheer van de HSL van Infraspeed te laten overgaan naar ProRail. Iets wat niet bij alle betrokkenen even goed viel. Eringa staat daar nog steeds achter, al nuanceerde hij die wens nu wel. “Dat is een stip op de horizon. Op welke termijn? En tegen welke kosten? Dat zijn nog onbeantwoorde vragen” zegt Eringa.

Volgens Eringa zijn ProRail en NS heel betrokken bij de hogesnelheidslijn, en zit Infraspeed er op een andere manier in. “Die kijken vooral of zei hun afspraken nakomen op bijvoorbeeld het gebied van beschikbaarheid” zegt Eringa. Voppen nuanceert: “We zijn nu in gesprek met Infraspeed. Bijvoorbeeld omdat we een extra overloopwissel willen. Dat kost geld. Zowel in aanleg als in onderhoud. In de uitvoering is dat handig, maar voor Infraspeed brengt dat risico’s met zich mee. Daar moet je oog voor hebben”.

Foto: Nicky BoogaardFoto: Nicky Boogaard

Bron: Treinreiziger